Objavljena
POČETI IZNOVA - Promena teatarskog sistema
Dragan Klaić
Preveli sa engleskog Bojana Janković, Danica Ilić, Slobodan Obradović

Kako pozorišne kuće, trupe, prostori, festivali, studiji kao i infrastruktura koja ih podržava, mogu da se održe u konkurenciji sa komercijalnom zabavom?

Knjižarska cena 1320 RSD
Cena 1056 RSD

Tagovi:

Kao pozorišni profesionalac i univerzitetski profesor, posmatrao je Dragan Klaić uzlet komercijalnog pozorišta i njegov rastući profesionalizam sa sve većom zabrinutošću zbog posledica po nekomercijalnu scenu. Imajući u vidu rivalitet, blizinu, pa čak i umrežavanje ova dva sveta - jednog koji juri za profitom i drugog koji se održava državnim subvencijama – autor se u ovoj knjizi zalaže za njihovo jasno razgraničenje. Pitanje koje postavlja jeste kako ove pozorišne kuće, trupe, prostori, festivali, studiji kao i infrastruktura koja ih podržava i na koju se oslanjaju, mogu da se održe u konkurenciji sa komercijalnom zabavom, u situaciji oslabljene podrške državnih organa. Globalizacija, migracije, evropske integracije i digitalna revolucija menjaju način života ljudi u gradovima i na selima i vrše pritisak na državno pozorište da se prilagodi i modifikuje svoju ulogu ili da rizikuje da bude marginalizovano i postane irelevantno. 

Predgovor

PRVI DEO / NEJASNA ULOGA

1. Državno i komercijalno pozorište: različiti a isprepletani
Model ansambla. Državne subvencije obezbeđuju kulturni ugled. Kriza – stalno stanje ili diskurzivna        slika? Procvat komercijalnog pozorišta. Specifične zasluge državnog pozorišta.

2. Državno pozorište: izazovi i odgovori
Rastući troškovi, ograničena nadoknada. Povećavanje sopstvenog prihoda. Razonoda manjine. Izmenjena demografska slika gradova. Neadekvatne strategije preživljavanja.

3. Produkcioni modeli: repertoarska pozorišta, trupe i produkcijske kuće
Repertoarsko pozorište: ograničenja i prilagođavanja. Repertoarska pozorišta traju duže od komunizma. Trupe: priroda promene. Dinamika promene.

4. Specifičnosti ponude državnog pozorišta
U potrazi sa smislom klasične drame. Stimulisanje nove drame. Postdramsko pozorište. Opera i muzičko pozorište: suočavanje sa elitizmom. Raznovrsnost plesa. Pozorište za decu i mlade. Drugi oblici pozorišta.

 

DRUGI DEO / ISTICANJE SOPSTVENIH OSOBENOSTI

5. Repertoarske strategije
 Dezorijentišuće obilje. Kako do prepoznatljivih imena. Sastavljanje repertoara u velikim celinama.

6. Osećaj za mesto
Propale reforme, neka dostignuća. Pitanje konteksta. Obeležja mesta. Veliko ili malo? Novoizgrađeno ili reciklirano? Beg od pozorišne zgrade.

7. Kako naći i stvoriti publiku
 Publika: ograničena, neuhvatljiva i nestabilna. Privrženost edukaciji. Strategije otvaranja. Komunikacija: kako napraviti sopstvene medije

8. Pozorište u globalizovanom svetu
 Promena uloge festivala. Međunarodna saradnja u izvođačkim umetnostima. Novonastali evropski kulturni prostor. Transevropski pogledi. Protivotrov za samozadovoljstvo.

9. Liderstvo, upravljanje i kulturna politika
Liderstvo: maštanja o Supermenu kulture. O upravljanju: odbori kao čuvari autonomije. Minima moralia za sistem državnog pozorišta. Finansiranje: donosioci odluka i njhovi kriterijumi. Državno pozorište i dotirana kultura.

 

Umesto epiloga: izgledi državnog pozorišta u Evropi

Izvori

Zahvlanost

O autoru

 

Dragan Klaić:

(1950-2011) istoričar pozorišta i kulturni analitičar. Bio je stalni saradnik udruženja Felix Meritis u Amsterdamu i predavao kulturnu politiku i umetnost na univerzitetu u Lajdenu. Njegova područja angažmana su savremene pozorišne umetnosti, evropske kulturne politike, strategije kulturnog razvoja i međunarodne kulturne saradnje i interkulturalnost.

Studije dramaturgije završio je u Beogradu, a doktorirao istoriju pozorišta i kritiku drame na Jejl univerzitetu u Sjedinjenim Američkim Državama. Radio je kao pozorišni kritičar i dramaturg, bio profesor na Fakultetu dramskih umetnosti u Beogradu i Univerzitetu u Amsterdamu, a gostujući profesor u Americi, Budimpešti i Bolonji, direktor Holandskog Pozorišnog Instituuta od 1992. do 2001. godine, suosnivač evropskog pozorišnog časopisa Evromaske.

Bio je predsednik Evropske mreže centara za izvođačke umetnosti i Evropskog foruma za umetnost i kulturne baštine. Bio je moderator Evropske kulturne fondacije (2002-2004) i autor konačnog izvještaja Evropa kao kulturni projekat (Amsterdam: ECF 2005). Njegove knjige i radovi objavljeni su u bivšoj Jugoslaviji pre 1991, ali i u Velikoj Britaniji, Americi, Holandiji  i Norveškoj. Bio je angažovan i kao urednik časopisa Pozorište (SAD) i član nekoliko savetodavnih odbora u Budimpešti, Briselu, Stokholmu i Hagu.

Godina izdanja: 2016
ISBN: 978-86-7102-546-1
Težina knjige: 464.00
Dimenzije knjige: 24 x 16
Broj strana: 172
Povez: tvrdi povez sa omotnicom
Pismo: latinica
Likovni urednik: Milena Lakićević
Datum: 18.04.2017.

Datum: 17.04.2017.

Datum: 27.03.2017.

Datum: 25.03.2017.

Datum: 19.02.2017.

Datum: 14.02.2017.

Datum: 08.01.2017.

Datum: 01.01.2017.

Datum: 24.12.2016.

Datum: 17.12.2016.

Datum: 20.11.2016.

Bojana Janković:

Danica Ilić:

Slobodan Obradović:

Vaš komentar (sva polja su obavezna, vaša e-mail adresa neće biti vidljiva na sajtu)
CAPTCHA Image
Slične teme
Naši partneri
Srpsko narodno pozorište u Novom Sadu Narodno pozoriste RS Beogradsko dramsko pozorište Bitef teatar Nova iskra Muzej Republike Srpske Akademija umetnosti Muzejsko duštvo Srbije Narodna i univerzitetska biblioteka Republike Srpske