Književni segment “Barskog ljetopisa” završen je tribinom “Medijske zvijezde, tabloidna kultura i novi sistem vrijednosti”, za što je kao potka poslužila knjiga dr Maje Vukadinović, kulturološkinje i medijske analitičarke iz Beograda “Zvezde supermarket kulture”.
 
Što je supermarket kultura i na koje se “zvijezde” odnosi, ko su nam uzori i ko čini današnju elitu, kakve su posljedice dominacije tzv “rijaliti programa” na našim televizijama i kako će se to odraziti na društvo i njegov vrijednosni sistem, analizirali su kompetentno, skenirajući do srži balkansku tranzicionu realnost, u jednoipočasovnom razgovoru, dr Vukadinović i Zoran Hamović, urednik IK “Clio”, uz učešće publike.
 
“Već 25 godina nemamo konzistentan vrijednosni sistem, već se nalazimo u vrijednosnom vakumu, u kojem nam je servirana antikultura. Šta bi o nama pomislio neki daleki potomak gledajući novine i televiziju posljednjih desetak godina, gdje su na naslovnim stranama tajkuni, starlete, silikonske zvijezde, kriminalci, a nema naučnika, umjetnika, mladih talenata”, kazala je dr Maja Vukadinović  u uvodnom dijelu tribine koja je zaintrigirala publiku na “Barskom ljetopisu”.


 
Po njenim riječima, naslovi poput “Bivši dečko bivše rijaliti zvijezde se potukao u zatvoru”, “Pojedine zvijezde traže 15.000€ za učešće u Velikom bratu”, “Starleta preotela dečka najboljoj drugarici”, daju utisak da živimo u rijalitiju i, “što je mnogo opasnije, da se on proširio na društvo u cjelini, tako da sada imamo rijaliti u književnosti, rijaliti Univerzitete, rijaliti zanimanja, ne znamo čime se bave starlete, trendseteri, tzv.biznismeni - pojam koji pokriva najrazličitije i najsumnjivije poslove, ne znamo da ‘bivši muž bivše učesnice rijalitija’ ima ikakvo drugo zanimanje ili obilježje, izuzev to”. Vukadinović je najavila uskoro u Srbiji emitovanje čak četiri rijaliti programa istovremeno.
 
Zoran Hamović, urednik Izdavačke kuće “Clio”, koja se već 25 godina prestižnom izdavačkom djelatnošću  indirektno bavi kulturom i kulturnom politikom, istakao je da je i knjiga dr Vukadinović “Zvezde supermarket kulture” važna, jer nam pruža priliku da govorimo o naličju kulture i onome što nije kultura i da, “možda nešto popravimo ako se išta može uraditi".
 
“Rijaliti su opijum za narod, koji trebaju da skrenu pažnju na nevažne stvari, rekao bih da  su to ‘Gebelsove metode’, iza kojih se krije i politički interes. Zamajavati narod nevažnim i trivijalnim stvarima i ne ostavljati mu prostora da misli. Ovo je podsmijeh demokratiji. Rijaliti je pokazao da se sve može prodati i da je novac iznad života, a kada se to desi - prestaje ljudska istorija”, naglasio je Hamović.
 
Na njegovu tvrdnju da su rijaliti medijsko nasilje, iz publike je postavljeno pitanje da li su mediji krivi ili publika koja vapi za takvim programima, što je jedan od posjetilaca prokomentarisao da takvo pitanje liči na ono prastaro “što je starije - kokoš ili jaje”.
 
“Nedostaje građansko mišljenje koje može pomjeriti stvari, dužnost svakog građanina je da bude nosilac novih demokratskih procesa, na sreću imamo i one građane koji ne gledaju rijalitije, koji ulažu u sebe i bave se korisnijim stvarima, oni su srećna okolnost, ali su, za sada, u tišini. Moramo njegovati izvrsnost, a ne istaknutost ili, kako Maja kaže u knjizi, ‘poznati samo po poznatosti’”, kazao je Hamović.
 
Dr Maja Vukadinović je istakla da se elita nekada prepoznavala upravo po toj izvrsnosti, bili su to ljudi od ugleda, najizvrsniji u svojim profesijama, obrazovanju, kulturi, za šta treba uložiti dosta truda, znanja i učenja. Mladima se danas nameće lažni život i lažni sjaj rijaliti zvijezda, koje lako dolaze do zarade, “izvrsnost više nije na cijeni, ne samo u medijima, nego i u životu", kazala je dr Vukadinović, koja je publici priredila i video prezentaciju “Put do uspjeha jedne zvjezdice”.
 
Književni segment “Barskog ljetopisa” je ovom Tribinom, koja je analizirala aktuelnu i opasnu pojavu degradacije vrijednosnog sistema, zaokružen najbolji način, i još jednom potvrdio da je svrha kulture i umjetnosti, kao i barskog Festivala, ispunjena za one koji žele čuti i mijenjati sebe i druge.
 
Mila Čordašević, selektorka književnog programa Ljetopisa, zahvalila se organizatorima i učesnicima i istakla da su “ponosni zbog brojnih pohvala koje su dobili, a najviše na sve brojniju publiku i zadovoljne konzumente”.
 
Ona je podsjetila da je književni segment ove godine imao prstenastu koncepciju.
 
“Počeo je Tribinom koja je trebalo da pokaže što je istinska kultura i njene prave vrijednosti, u okviru koje je promovisana vrijedna monografija našeg sugrađanina Željka Milovića ‘Crnogorska rok-pop scena 1954-1991’, a završen onim što je pseudokultura. Između toga na platou Dvorca kralja Nikole  gostovali su pisci iz naše zemlje i regiona koji zavređuju pažnju i visoko se kotiraju na savremenoj književnoj sceni”,kazala je Čordašević.
 
“Zadovoljstvo mi je što smo ovom tribinom završili književni segment ‘Barskog ljetopisa’, sa kojim dugo sarađujemo i zaista je privilegija biti ovdje. Naša kuća obilježava 25 godina rada u kulturi, Ljetopis 28, zajedno smo rasli i zajedno se približavamo tom značajnom jubileju, tridesetogodišnjici”, zaključio je Zoran Hamović, direktor i urednik IK “Clio”.

http://www.barinfo.me/text.php?kategorija=4&id=6354


Vezane knjige:
ZVEZDE SUPERMARKET KULTURE
Vaš komentar (sva polja su obavezna, vaša e-mail adresa neće biti vidljiva na sajtu)
CAPTCHA Image
Datum: 07.09.2015.

Datum: 27.08.2015.

Naši partneri
Srpsko narodno pozorište u Novom Sadu Narodno pozoriste RS Beogradsko dramsko pozorište Bitef teatar Nova iskra Muzej Republike Srpske Akademija umetnosti Muzejsko duštvo Srbije Narodna i univerzitetska biblioteka Republike Srpske