Kako prenosi agencija Beta, četrnaest umetničkih dela iz kolekcije Hildebranda Gurlita
za koje je dokazano da su pokradena za vreme vladavine nacista, vraćeno je vlasnicima.

O umetničkoj kolekciji Hildebranda Gurlita, trgovca umetničkim delima u vreme nacizma, govori knjiga MINHENSKO SKRIVENO UMETNIČKO BLAGO autorke Ketrin Hikli koju je naša kuća objavila 2018. godine u ediciji Agora. To je uzbudljiva, sjajno dokumentovana, gotovo kriminalistička priča Ketrin Hikli o ljubitelju umetnosti, Hitlerovom trgovcu i saradniku, strasnom kolekcionaru i spretnom zanesenjaku Hildebrandu Gurlitu koji je od prvog susreta sa delima nemačkih ekspresionista 1912. godine bio opčinjen snagom njihove društvene poruke i likovne hrabrosti. U vreme nacizma, pre i tokom Drugog svetskog rata, Hildebrand Gurlit sakupio je ogromno umetničko blago, pre svega radove koji su dobili pečat „izopačene umetnosti“ ali i dela klasika. U amanet je – kao najveću tajnu - celu svoju ogromnu kolekciju poverio sinu Kornelijusu na čuvanje. I sin je, odista, brižljivo, duže od pola veka, imao jedinu životnu opsesiju: kako da skriva od javnosti više od hiljadu nagomilanih slika, crteža i grafika najeminentnijih umetnika - Libermana i Manea, Direra i Tuluz-Lotreka, Pikasa i Derena, Šagala i Monea, Sezana i Renoara, Munka i Diksa, Kirhnera i Klea, Kokoške i Engra... i mnogih drugih.

U nastavku prenosimo vest o vraćanju umetničkih dela iz pomenute kolekcije u celosti
BETA AP / 13. januar 2020. godine.

Nemačke vlasti sada su predale svih četrnaest radova iz umetničke kolekcije pokojnog kolekcionara Kornelius Gurlita, za koje je do sada dokazano da su pokradena za vreme vladavine nacista, saopštila je nemačka vlada.

„Sviranje klavira“, crtež Karla Špicvega, predat je u utorak aukcijskoj kući Kristis, po želji naslednika njegovog pravog vlasnika Henrija Hinrihsena, navela je vlada.

Delo je oteto Hinrihsenu, jevrejskom muzičkom izdavaču 1939. godine. Naredne godine, njega je kupio Gurlitov otac Hildebrand Gurlit, trgovac umetninama koji je trgovao sa radovima koje su konfiskovali nacisti. Hinrihsen je ubijen u logoru Aušvic 1942. godine.

Usamljeni kolekcionar Kornelijus Gurlit, koji je umro 2014. godine, držao je više od 1.200 radova u svom stanu u Minhenu i još oko 250 u kući u Salcburgu u Austriji. On je nasledio veći deo kolekcije od svog oca. Vlasti su na kolekciju nabasale 2012, u Gurlitovom stanu u Minhenu, dok su istraživale poreski slučaj.

Gurlit je testamentom ostavio dela švajcarskom muzeju Kunstmuseum u Bernu. Nemačka fondacija, koju podržava vlada, radi sa tim muzejom da osigura da dela koja su oteta od jevrejskih vlasnika budu vraćena njihovim naslednicima.

Jedan mali broj dela vraćen je poslednjih godina u mukotrpnom procesu utvrđivanja porekla.

Nemačka ministarka kulture Monika Grueters rekla je da je to važan signal da su dela koja su do sada identifikovana kao opljačkana vraćena naslednicima njihovih vlasnika.

„Iza svake ove slike je tragična ljudska sudbina kao što je sudbina žrtve Aušvica doktora Henrija Hinrihsena. Mi ne možemo da nadokadimo ovu tešku patnju, ali pokušavamo sa procenom opljačkanih nacističkih umetnina da damo doprinos istorijskoj pravdi i dalje ispunimo našu moralnu odgovornost“, rekla je ministarka.

Ona je rekla da je Nemačka posvećena da dalje nastavi sa procenama i utvrđivanju porekla umetničkih dela.


Vezane knjige:
MINHENSKO SKRIVENO UMETNIČKO BLAGO: Hitlerov trgovac i njegovo tajno nasleđe
Vaš komentar (sva polja su obavezna, vaša e-mail adresa neće biti vidljiva na sajtu)
CAPTCHA Image
Naši partneri
Srpsko narodno pozorište u Novom Sadu Narodno pozoriste RS Beogradsko dramsko pozorište Bitef teatar Nova iskra Muzej Republike Srpske Akademija umetnosti Muzejsko duštvo Srbije Narodna i univerzitetska biblioteka Republike Srpske