ALATKE ISTRAŽIVAČA - Metodi i tehnike istraživanja u društvenim naukama
×
ALATKE ISTRAŽIVAČA - Metodi i tehnike istraživanja u društvenim naukama
Dragan Popadić, Iris Žeželj, Zoran Pavlović
Knjiga donosi sistematičan pregled savremenih metoda i tehnika kojima se služe istraživači u društvenim naukama. Veoma vešto su autori integrisali veliki broj dostupnih znanja o pojedininim metodama i tehnikama.
{"id":11832,"kategorija_id":14,"parent_id":null,"naslov":"MLADI I MEDIJI","sadrzaj":"<p> <\/p>\r\n<p>Zašto su mediji bitni? Zašto mladi u razmišljanju o medijima zauzimaju tako va\u017eno mesto? Kako su sve nau\u010dnici shvatali i istra\u017eivali uticaj medija, to jest, njihovo dejstvo na omladinu? <\/p>","dugacki_sadrzaj":"1. Zašto omladinski mediji<br\/>\r\n2. Razumevanje medijske sadr\u017eine<br \/>Društveni i kulturni pristupi medijskim uticajima<br\/>\r\n3. Razumevanje uticaja tehnologije medija<br \/>Omladina, bunt, društveni mediji i društvena istorija<br\/>\r\n4. Razumevanje globalne medijske industrije<br \/>Kina, <em>reality <\/em>televizija i upravljanje medijima<br\/>\r\n5. Razumevanje korisnika medija<br \/>Devojke, mobilni telefoni i identitet<br\/>\r\n6. Razumevanje nasilja u medijima<br \/>Oru\u017eani napadi u školama, reporta\u017ee u medijima i uokvirivanje društvene stvarnosti<br\/>\r\n7. Razumevanje oglašavanja i marketinga<br \/>Studenti i alkohol<br\/>\r\n8. Razumevanje politi?ke komunikacije<br \/>Barak Obama, konvergencija medija i medijatizovana intima<br\/>\r\n9.Razumevanje slavnih li?nosti<br \/>Bam Mard\u017eera i uloga sporta u medijskoj konvergenciji<br\/>\r\n10. Razumevanje kriti?kog istra\u017eivanja medija<br \/>Deca vojnici, medijske ku?e i medijsko obrazovanje<br\/>\r\n11. Epilog: Pisanje knjige Omladina i mediji<br\/>\r\n12. Bibliografija<br\/>\r\n13. Indeks pojmova<br\/>\r\n <br\/>","tezina":482,"cena":1430,"cena_tvrdi":0,"tvrdi_povez":0,"je_aktivan":1,"je_na_stanju":1,"lager":100,"prodato":5,"seo_tagovi":"MLADI I MEDIJI","seo_opis":"<p> <\/p>\r\n<p>Zašto su mediji bitni? Zašto mladi u razmišljanju o medijima zauzimaju tako va\u017eno mesto? Kako su sve nau\u010dnici shvatali i istra\u017eivali uticaj medija, to jest, njihovo dejstvo na omladinu? <\/p>","created_at":"2022-07-03T19:21:26.000000Z","updated_at":"2025-03-12T16:29:03.000000Z","deleted_at":null,"main_image_id":-1,"je_snimljen":1,"broj_strana":"297","isbn":"978-86-7102-497-6","pismo":"latinica","format":"24 x 16","povez":"bro\u0161irani povez","je_u_pretplati":0,"akcije":"{\"auth\": {\"akcije\": [{\"id\": 1, \"cena\": 1999, \"opis\": \"\", \"naziv\": \"Knjiga nedelje\", \"mesa_se\": 0, \"sadrzaj\": \"<p>Borba studenata za slobodu medija inspiriše nas da se vratimo pitanju da li su mladi danas tek bespomo\u0107ne \u017ertve medijskih korporacija, ili im pak, medijska pismenost omogu\u0107ava da prozru namere kreatora sadr\u017eaja i iskoriste medijsku pa\u017enju u vlastitom interesu. <\/p>\", \"datum_do\": \"2025-03-19 03:00:00\", \"datum_od\": \"2025-03-12 10:00:00\", \"image_id\": -1, \"created_at\": \"2021-08-30T16:58:42.000000Z\", \"deleted_at\": null, \"je_aktivan\": 1, \"updated_at\": \"2025-03-12T16:29:03.000000Z\", \"je_naslovna\": 1, \"za_kolicinu\": 4, \"akcija_tip_id\": 4, \"popust_procenat\": 50, \"je_akcije_stranica\": 1, \"deamon_obradio_kraj\": null, \"je_specijalni_prikaz\": 1, \"je_tekst_na_naslovnoj\": 1, \"deamon_obradio_pocetak\": \"2021-09-28 13:21:01\", \"deamon_obradio_osvezavanje\": \"2025-03-12 17:29:03\", \"samo_za_ulogovane_korisnike\": 0}], \"uslovi\": {\"auth\": true}, \"cena_popust\": 715}, \"guest\": {\"akcije\": [{\"id\": 1, \"cena\": 1999, \"opis\": \"\", \"naziv\": \"Knjiga nedelje\", \"mesa_se\": 0, \"sadrzaj\": \"<p>Borba studenata za slobodu medija inspiriše nas da se vratimo pitanju da li su mladi danas tek bespomo\u0107ne \u017ertve medijskih korporacija, ili im pak, medijska pismenost omogu\u0107ava da prozru namere kreatora sadr\u017eaja i iskoriste medijsku pa\u017enju u vlastitom interesu. <\/p>\", \"datum_do\": \"2025-03-19 03:00:00\", \"datum_od\": \"2025-03-12 10:00:00\", \"image_id\": -1, \"created_at\": \"2021-08-30T16:58:42.000000Z\", \"deleted_at\": null, \"je_aktivan\": 1, \"updated_at\": \"2025-03-12T16:29:03.000000Z\", \"je_naslovna\": 1, \"za_kolicinu\": 4, \"akcija_tip_id\": 4, \"popust_procenat\": 50, \"je_akcije_stranica\": 1, \"deamon_obradio_kraj\": null, \"je_specijalni_prikaz\": 1, \"je_tekst_na_naslovnoj\": 1, \"deamon_obradio_pocetak\": \"2021-09-28 13:21:01\", \"deamon_obradio_osvezavanje\": \"2025-03-12 17:29:03\", \"samo_za_ulogovane_korisnike\": 0}], \"uslovi\": {\"auth\": false}, \"cena_popust\": 715}}","cena_popust":715,"o_knjizi":"<p>Endi Radok govori o tome zbog \u010dega je va\u017eno izu\u010davati omladinske medije, ali i kako tom poslu treba pristupiti, odnosno kako treba tuma\u010diti rezultate tih istra\u017eivanja. Nastoji da odgovori i na pitanja zbog \u010dega društvo prvenstveno brine zbog uticaja medija na mlade i da li su mladi danas tek bespomo\u0107ne \u017ertve medijskih korporacija i politike koju one zastupaju ili im medijska pismenost omogu\u0107ava da prozru namere kreatora medijskog sadr\u017eaja i iskoriste medijsku pa\u017enju u vlastitom interesu. Kako mladi reaguju na reklame za alkoholna pi\u0107a? Da li su mediji zaista uzrok masovnih oru\u017eanih napada u školama? Da li su strahovanja zbog uticaja nasilja u medijima na mlade opravdana? Ove i druge aktuelne teme u vezi s medijima obra\u0111uju se u knjizi, a studentima i istra\u017eiva\u010dima daju se dragoceni saveti o izboru predmeta istra\u017eivanja, pristupu nau\u010dnom radu i strukturisanju medijskih studija.<\/p>\r\n<p><a href=\"http:\/\/blog.clio.rs\/2016\/03\/ja-sam-devojka-lekcije-feminizma-70-ih-za-21-vek\/\"><em>Ja sam devojka: Lekcije feminizma 70-ih za 21. vek<\/em><\/a><a href=\"http:\/\/blog.clio.rs\/2016\/03\/ja-sam-devojka-lekcije-feminizma-70-ih-za-21-vek\/\">, Endi Radok<\/a><\/p>\r\n<p><a href=\"http:\/\/www.vreme.com\/cms\/view.php?id=1388184\"><em>Vrata percepcije, <\/em>intervju sa Endijem Radokom, Vreme, Sonja \u0106iri<\/a>\u0107<a href=\"http:\/\/www.vreme.com\/cms\/view.php?id=1388184\"> <\/a><\/p>\r\n<p> <\/p>","preveo":"Prevela sa engleskog Jelena Petrovi\u0107","priredio":"","search_text":"MLADI I MEDIJI Endi Radok govori o tome zbog cega je vazno izucavati omladinske medije ali i kako tom poslu treba pristupiti odnosno kako treba tumaciti rezultate tih istrazivanja Nastoji da odgovori i na pitanja zbog cega drustvo prvenstveno brine zbog uticaja medija na mlade i da li su mladi danas tek bespomocne zrtve medijskih korporacija i politike koju one zastupaju ili im medijska pismenost omogucava da prozru namere kreatora medijskog sadrzaja i iskoriste medijsku paznju u vlastitom interesu Kako mladi reaguju na reklame za alkoholna pica Da li su mediji zaista uzrok masovnih oruzanih napada u skolama Da li su strahovanja zbog uticaja nasilja u medijima na mlade opravdana Ove i druge aktuelne teme u vezi s medijima obradjuju se u knjizi a studentima i istrazivacima daju se dragoceni saveti o izboru predmeta istrazivanja pristupu naucnom radu i strukturisanju medijskih studija Ja sam devojka Lekcije feminizma 70 ih za 21 vek Endi Radok Vrata percepcije intervju sa Endijem Radokom Vreme Sonja Ciric Zasto su mediji bitni Zasto mladi u razmisljanju o medijima zauzimaju tako vazno mesto Kako su sve naucnici shvatali i istrazivali uticaj medija to jest njihovo dejstvo na omladinu Endi Radok","datum_objave":"2015-10-24","kategorija":{"id":14,"naziv":"Multimedia","je_aktivan":1,"created_at":"2021-08-30T16:58:40.000000Z","updated_at":"2022-12-21T15:02:36.000000Z","deleted_at":null,"opis":"Sinteza teorijskog i prakti\u010dnog znanja o savremenim medijima osnova je na kojoj je gra\u0111ena\r\n edicija Multimedia. Ovo je jedinstvena biblioteka, posve\u0107ena temama o dru\u0161tvenoj ulozi,\r\n o na\u010dinu delovanja i organizaciji masovnih medija. Radi se o razli\u010ditim aspektima sagledavanja\r\n medija: politi\u010dkom, pravnom, ekonomskom, obrazovnom, kulturnom, eti\u010dkom, esteti\u010dkom, tr\u017ei\u0161nom i \u017eurnalisti\u010dkom.","image_id":-1,"naziv2":"Novinarstvo, studije medija"},"autori":[{"id":11831,"ime":"Endi Radok","je_aktivan":1,"created_at":"2022-06-16T12:32:37.000000Z","updated_at":null,"deleted_at":null,"opis":"<p>Profesor je na australijskom Univerzitetu Monaš, bavi se istra\u017eivanjem medija i redovno objavljuje knjige i radove u stru\u010dnim \u010dasopisima, posve\u0107ene nasilju u medijima, politi\u010dkim li\u010dnostima, <em>reality <\/em>televiziji, kampanjama za zdrav \u017eivot, sportu u medijima, teoriji masovnih komunikacija i sli\u010dno. Pre <em>Omladine i medija <\/em>(2013), objavio je i knjige <em>Understanding Audiences <\/em>(2001) i <em>Investigating Audiences <\/em>(2007). Radio je kao predava\u010d na univerzitetima u Sjedinjenim Dr\u017eavama, Velikoj Britaniji, Ju\u017enoj Koreji, Kini i na Novom Zelandu. Me\u0111u omiljenim temama su mu medijska publika, korisnici medija i politika popularne kulture. Trenutno radi na knjizi <em>Exploring Media Research.<\/em> Redovno objavljuje stru\u010dne analize i komentare u svetskim medijima kao što su ABC, BBC, Herald, Metro i sli\u010dni.<br \/> <\/p>","pivot":{"proizvod_id":11832,"autor_id":11831}}],"aktivne_akcije":[{"id":7,"naziv":"Koli\u010dinski popust za 3 i vi\u0161e prim.","opis":null,"datum_od":"2022-01-01 00:00:00","datum_do":"9999-01-01 00:00:00","je_aktivan":1,"popust_procenat":10,"za_kolicinu":3,"cena":2999,"akcija_tip_id":2,"created_at":"2021-08-30T16:58:42.000000Z","updated_at":"2025-01-20T08:28:03.000000Z","deleted_at":null,"sadrzaj":"<p>Popust se dodeljuje na koli\u010dinu. <\/p>","image_id":-1,"je_naslovna":0,"je_akcije_stranica":0,"je_tekst_na_naslovnoj":0,"je_specijalni_prikaz":0,"mesa_se":1,"deamon_obradio_pocetak":"2022-03-29 14:08:03","deamon_obradio_osvezavanje":"2025-01-20 09:28:03","deamon_obradio_kraj":null,"samo_za_ulogovane_korisnike":0,"pivot":{"proizvod_id":11832,"akcija_id":7}},{"id":16,"naziv":"20% Popusta za online kupovinu","opis":"","datum_od":"2022-01-01 00:00:00","datum_do":"9999-12-31 00:00:00","je_aktivan":1,"popust_procenat":20,"za_kolicinu":0,"cena":0,"akcija_tip_id":1,"created_at":"2022-09-01T14:30:57.000000Z","updated_at":"2025-01-20T08:28:03.000000Z","deleted_at":null,"sadrzaj":"","image_id":-1,"je_naslovna":0,"je_akcije_stranica":0,"je_tekst_na_naslovnoj":0,"je_specijalni_prikaz":0,"mesa_se":1,"deamon_obradio_pocetak":"2022-09-01 16:31:04","deamon_obradio_osvezavanje":"2025-01-20 09:28:03","deamon_obradio_kraj":null,"samo_za_ulogovane_korisnike":0,"pivot":{"proizvod_id":11832,"akcija_id":16}},{"id":17,"naziv":"30% Popusta za ulogovane korisnike","opis":"","datum_od":"2022-01-01 00:00:00","datum_do":"9999-12-31 00:00:00","je_aktivan":1,"popust_procenat":30,"za_kolicinu":0,"cena":0,"akcija_tip_id":1,"created_at":"2022-09-02T14:46:32.000000Z","updated_at":"2025-01-20T08:28:04.000000Z","deleted_at":null,"sadrzaj":"","image_id":-1,"je_naslovna":0,"je_akcije_stranica":0,"je_tekst_na_naslovnoj":0,"je_specijalni_prikaz":0,"mesa_se":1,"deamon_obradio_pocetak":"2022-09-02 16:47:03","deamon_obradio_osvezavanje":"2025-01-20 09:28:04","deamon_obradio_kraj":null,"samo_za_ulogovane_korisnike":1,"pivot":{"proizvod_id":11832,"akcija_id":17}},{"id":1,"naziv":"Knjiga nedelje","opis":"","datum_od":"2025-03-12 10:00:00","datum_do":"2025-03-19 03:00:00","je_aktivan":1,"popust_procenat":50,"za_kolicinu":4,"cena":1999,"akcija_tip_id":4,"created_at":"2021-08-30T16:58:42.000000Z","updated_at":"2025-03-12T16:29:03.000000Z","deleted_at":null,"sadrzaj":"<p>Borba studenata za slobodu medija inspiriše nas da se vratimo pitanju da li su mladi danas tek bespomo\u0107ne \u017ertve medijskih korporacija, ili im pak, medijska pismenost omogu\u0107ava da prozru namere kreatora sadr\u017eaja i iskoriste medijsku pa\u017enju u vlastitom interesu. <\/p>","image_id":-1,"je_naslovna":1,"je_akcije_stranica":1,"je_tekst_na_naslovnoj":1,"je_specijalni_prikaz":1,"mesa_se":0,"deamon_obradio_pocetak":"2021-09-28 13:21:01","deamon_obradio_osvezavanje":"2025-03-12 17:29:03","deamon_obradio_kraj":null,"samo_za_ulogovane_korisnike":0,"pivot":{"proizvod_id":11832,"akcija_id":1}}],"media":[{"id":502,"model_type":"App\\Models\\Proizvod","model_id":11832,"uuid":"4e43aa49-3d24-4156-8f06-2e3cd374d2b2","collection_name":"slike","name":"12287","file_name":"12287.jpg","mime_type":"image\/jpeg","disk":"public","conversions_disk":"public","size":1633875,"manipulations":[],"custom_properties":[],"generated_conversions":{"proizvod_slika":true,"proizvod_glavna_slika":true},"responsive_images":[],"order_column":487,"created_at":"2022-07-04T09:10:42.000000Z","updated_at":"2022-07-04T09:15:03.000000Z","original_url":"https:\/\/clio.rs\/storage\/media\/502\/12287.jpg","preview_url":""}]}
U vreme u kojem smo suočeni kako sa zabrinjavajućim porastom antiintelektualizma, tako i nekritičke mistifikacije naučnih istraživanja, ova knjiga podržava istraživače u uverenju da je istraživanje više od korektne primene pojedinih metoda i tehnika, a čitaoce u aktivnoj primeni nalaza istraživanja u društvenim naukama. Knjiga donosi sistematičan pregled savremenih metoda i tehnika kojima se služe istraživači u društvenim naukama. Autori su veoma vešto integrisali veliki broj dostupnih znanja o pojedininim metodama i tehnikama. Kompleksnu i apstraktnu materiju objasnili su na razumljiv i ilustrativan način, omogućivši čitaocima da steknu praktična znanja, ali i dublje razumevanje svake pojedine metode i tehnike. Istraživači ovom knjigom dobijaju važan priručnik u planiranju, pripremi i realizaciji svojih istraživanja, a korisnici nalaza istraživanja u društvenim naukama podršku u razumevanju i primeni nalaza, koji su nastali kao rezultat primene određenih metoda i tehnika.
Zato će ova knjiga – koja metode opisuje kao alate za razmišljanje o problemima, i za njihovo istraživanje – i sama postati alat onima koji tek ulaze u tu oblast, ili bi želeli da provere svoje razumevanje pojedinih pristupa i metoda.
Dragan Popadić
Socijalni psiholog, redovni profesor na Odeljenju za psihologiju Filozofskog fakulteta Univerziteta u Beogradu. Preko 40 godina bavi se istraživanjima različitih oblika socijalne interakcije i socijalne kognicije. Autor je i koautor većeg broja monografija i naučnih članaka iz tih oblasti.
Iris Žeželj
Docentkinja na Odeljenju za psihologiju na Filozofskom fakultetu u Beogradu. Glavna oblast njenog naučnog interesovanja je socijalna kognicija, pre svega pristrasnost u pamćenju, formiranje i održavanje slike o sebi i percepcija grupa. U istraživanjima se koristi različitim pristupima: od laboratorijskih eksperimenata do kros-kulturnih upitničkih studija. Objavila je samostalno i u koautorstvu niz naučnih članaka i poglavlja u knjigama iz tih oblasti.
Zoran Pavlović
Socijalni psiholog, docent na Odeljenju za psihologiju Filozofskog fakulteta Univerziteta u Beogradu. Bavi se istraživanjima vrednosnih orijentacija, političke socijalizacije i političke kulture. Učestvovao je u planiranju i realizaciji većeg broja kvantitativnih i kvalitativnih istraživanja vrednosti, političkog ponašanja i izborne motivacije, kao i vršnjačkog nasilja kod mladih u Srbiji. Autor je i koautor devet monografija, kao i većeg broja radova u domaćim i međunarodnim naučnim časopisima.
PREDGOVOR 1. ŠTA JE NAU?NI METOD? Karakteristike nau?nog metoda Vrste metoda Metod kao logika nau?nog istraživanja Istraživanje – od koncepata do podataka Šta su koncepti? Šta su podaci? Kvantitativni i kvalitativni podaci Šta su varijable? Odnos me?u varijablama Klasifikovanje varijabli Operacionalne definicije varijabli 2. VRSTE ISTRAŽIVANJA Kvantitativna i kvalitativna istraživanja Kvantitativna i kvalitativna obrada i analiza Kvantitativne i kvalitativne tehnike prikupljanja podataka Kvantitativna i kvalitativna paradigma Istraživanja prema ciljevima (istraživa?kim pitanjima) Deskriptivna istraživanja Korelaciona istraživanja Eksplanatorna istraživanja Evaluativna istraživanja Šta je uzro?no objašnjenje? Kako utvrditi šta je uzrok? Istraživanja prema dizajnu: Eksperimentalna i neeksperimentalna istraživanja Neeksperimentalni dizajn Eksperimentalni dizajn Kvazieksperimentalni dizajn Istraživanja na primarnim, sekundarnim i tercijarnim podacima Vremenska dimenzija: jednokratna i višekratna istraživanja Jednokratna istraživanja Longitudinalna istraživanja Vrste longitudinalnih istraživanja Prednosti i teško?e pri sprovo?enju longitudinalnih istraživanja Eksploratorna i konfirmatorna istraživanja Bazi?na i primenjena istraživanja 3. ISTRAŽIVANJE KAO OBLIK DRUŠTVENE PRAKSE Eti?ka razmatranja Uloge u istraživa?kom procesu Istraživanje kao proces komunikacije 4. ISTRAŽIVANJE KAO PROCES REŠAVANJA PROBLEMA Faze istraživa?kog procesa a. Okvirno odre?enje problema b. Pripremna faza c. Projektovanje istraživanja Struktura projekta a. Izrada instrumenta b. Probno istraživanje c. Izvo?enje istraživanja d. Obrada i analiza podataka e. Pisanje izveštaja o istraživanju 5. UZORKOVANJE Vrste uzoraka a. Slu?ajni uzorci b. Neslu?ajni uzorci Greške vezane za uzorkovanje Slu?ajni ili neslu?ajni uzorak? Koliki uzorak? 6. EKSPERIMENT Tipovi eksperimentalnog dizajna Izbor ispitanika za eksperimentalno istraživanje Tipovi eksperimentalne manipulacije Mogu?nost generalizacije Validnost rezultata Laboratorijski eksperiment Kvazieksperiment Pregled tipi?nih istraživa?kih dilema pri dizajniranju eksperimenata Eksperimentalna istraživanja – završni komentar 7. ANKETNO ISTRAŽIVANJE Kada i zašto anketna istraživanja Vrste anketnih istraživanja Konstrukcija upitnika Koraci u izradi upitnika Raš?lanjivanje problema Izbor indikatora Oblikovanje upitnika Tehni?ka obrada Provera upitnika Realizacija istraživanja i prikupljanje podataka Uzorkovanje Trening intervjuera Prikupljanje podataka Unos, kontrola i obrada podataka Anketna istraživanja – završni komentar 8. SKALIRANJE ISPITANIKA, SKALE STAVOVA Diskusija o konceptu i zna?aju stavova Terstonova diferencijalna skala Likertova sumaciona skala Gutmanova kumulativna skala Bogardusova skala socijalne distance kao primer kumulativne skale Ozgudova skala semanti?kog diferencijala Završni komentar o merenju stavova 9. SKALIRANJE STIMULUSA Pore?enje parova Rangovanje stimulusa Višedimenzionalno skaliranje Skaliranje stimulusa – završni komentar 10. INDIREKTNE TEHNIKE MERENJA STAVOVA Kognitivni indikatori kao indirektne mere stavova Projektivne tehnike kao mera kognitivne i afektivne komponente stava Afektivni (fiziološki) indikatori kao indirektne mere stavova Bihejvioralni indikatori kao indirektne mere stavova Završni komentar o indirektnim tehnikama za merenje stavova 11. POSMATRANJE Kada i zašto posmatranje Vrste posmatranja Vrste posmatranja s obzirom na odnos prema posmatranoj pojavi Vrste posmatranja s obzirom na odnos stepen strukturiranosti Kodiranje ponašanja Treniranje posmatra?a Posmatranje – završni komentar 12. ANALIZA SADRŽAJA Kakav sadržaj se analizira u analizi sadržaja Vrste analize sadržaja Kada i zašto analiza sadržaja Osnovni koraci u analizi sadržaja ?ega se mogu ticati zaklju?ci analize sadržaja Analiza sadržaja – završni komentar 13. ISPITIVANJE GRUPNIH ODNOSA Dijadni indeksi Sociometrija Tipologija socijalnog statusa Popularnost kao kriterijum izbora Završni komentar Analiza socijalnih mreža 14. ISTRAŽIVANJA PUTEM INTERNETA Kada i zašto istraživanja putem interneta Osnovni elementi istraživanja putem interneta Metodološka pitanja istraživanja putem interneta Eti?ka pitanja istraživanja putem interneta Internet istraživanja – završni komentar 15. METODE U KVALITATIVNIM ISTRAŽIVANJIMA Šta su kvalitativna istraživanja Metodologija kvalitativnih istraživanja Vrste kvalitativnih metoda Kvalitativna istraživanja – završni komentar REFERENCE AUTORSKI INDEKS INDEKS POJMOVA
O knjizi
Sadržaj
O autoru
Podaci
Komentari
Povodom knjige
U vreme u kojem smo suočeni kako sa zabrinjavajućim porastom antiintelektualizma, tako i nekritičke mistifikacije naučnih istraživanja, ova knjiga podržava istraživače u uverenju da je istraživanje više od korektne primene pojedinih metoda i tehnika, a čitaoce u aktivnoj primeni nalaza istraživanja u društvenim naukama. Knjiga donosi sistematičan pregled savremenih metoda i tehnika kojima se služe istraživači u društvenim naukama. Autori su veoma vešto integrisali veliki broj dostupnih znanja o pojedininim metodama i tehnikama. Kompleksnu i apstraktnu materiju objasnili su na razumljiv i ilustrativan način, omogućivši čitaocima da steknu praktična znanja, ali i dublje razumevanje svake pojedine metode i tehnike. Istraživači ovom knjigom dobijaju važan priručnik u planiranju, pripremi i realizaciji svojih istraživanja, a korisnici nalaza istraživanja u društvenim naukama podršku u razumevanju i primeni nalaza, koji su nastali kao rezultat primene određenih metoda i tehnika.
Zato će ova knjiga – koja metode opisuje kao alate za razmišljanje o problemima, i za njihovo istraživanje – i sama postati alat onima koji tek ulaze u tu oblast, ili bi želeli da provere svoje razumevanje pojedinih pristupa i metoda.
Dragan Popadić
Socijalni psiholog, redovni profesor na Odeljenju za psihologiju Filozofskog fakulteta Univerziteta u Beogradu. Preko 40 godina bavi se istraživanjima različitih oblika socijalne interakcije i socijalne kognicije. Autor je i koautor većeg broja monografija i naučnih članaka iz tih oblasti.
Iris Žeželj
Docentkinja na Odeljenju za psihologiju na Filozofskom fakultetu u Beogradu. Glavna oblast njenog naučnog interesovanja je socijalna kognicija, pre svega pristrasnost u pamćenju, formiranje i održavanje slike o sebi i percepcija grupa. U istraživanjima se koristi različitim pristupima: od laboratorijskih eksperimenata do kros-kulturnih upitničkih studija. Objavila je samostalno i u koautorstvu niz naučnih članaka i poglavlja u knjigama iz tih oblasti.
Zoran Pavlović
Socijalni psiholog, docent na Odeljenju za psihologiju Filozofskog fakulteta Univerziteta u Beogradu. Bavi se istraživanjima vrednosnih orijentacija, političke socijalizacije i političke kulture. Učestvovao je u planiranju i realizaciji većeg broja kvantitativnih i kvalitativnih istraživanja vrednosti, političkog ponašanja i izborne motivacije, kao i vršnjačkog nasilja kod mladih u Srbiji. Autor je i koautor devet monografija, kao i većeg broja radova u domaćim i međunarodnim naučnim časopisima.
PREDGOVOR
1. ŠTA JE NAU?NI METOD?
Karakteristike nau?nog metoda
Vrste metoda
Metod kao logika nau?nog istraživanja
Istraživanje – od koncepata do podataka
Šta su koncepti?
Šta su podaci?
Kvantitativni i kvalitativni podaci
Šta su varijable?
Odnos me?u varijablama
Klasifikovanje varijabli
Operacionalne definicije varijabli
2. VRSTE ISTRAŽIVANJA
Kvantitativna i kvalitativna istraživanja
Kvantitativna i kvalitativna obrada i analiza
Kvantitativne i kvalitativne tehnike prikupljanja podataka
Kvantitativna i kvalitativna paradigma
Istraživanja prema ciljevima (istraživa?kim pitanjima)
Deskriptivna istraživanja
Korelaciona istraživanja
Eksplanatorna istraživanja
Evaluativna istraživanja
Šta je uzro?no objašnjenje?
Kako utvrditi šta je uzrok?
Istraživanja prema dizajnu:
Eksperimentalna i neeksperimentalna istraživanja
Neeksperimentalni dizajn
Eksperimentalni dizajn
Kvazieksperimentalni dizajn
Istraživanja na primarnim, sekundarnim i tercijarnim podacima
Vremenska dimenzija: jednokratna i višekratna istraživanja
Jednokratna istraživanja
Longitudinalna istraživanja
Vrste longitudinalnih istraživanja
Prednosti i teško?e pri sprovo?enju longitudinalnih istraživanja
Eksploratorna i konfirmatorna istraživanja
Bazi?na i primenjena istraživanja
3. ISTRAŽIVANJE KAO OBLIK DRUŠTVENE PRAKSE
Eti?ka razmatranja
Uloge u istraživa?kom procesu
Istraživanje kao proces komunikacije
4. ISTRAŽIVANJE KAO PROCES REŠAVANJA PROBLEMA
Faze istraživa?kog procesa
a. Okvirno odre?enje problema
b. Pripremna faza
c. Projektovanje istraživanja
Struktura projekta
a. Izrada instrumenta
b. Probno istraživanje
c. Izvo?enje istraživanja
d. Obrada i analiza podataka
e. Pisanje izveštaja o istraživanju
5. UZORKOVANJE
Vrste uzoraka
a. Slu?ajni uzorci
b. Neslu?ajni uzorci
Greške vezane za uzorkovanje
Slu?ajni ili neslu?ajni uzorak?
Koliki uzorak?
6. EKSPERIMENT
Tipovi eksperimentalnog dizajna
Izbor ispitanika za eksperimentalno istraživanje
Tipovi eksperimentalne manipulacije
Mogu?nost generalizacije
Validnost rezultata
Laboratorijski eksperiment
Kvazieksperiment
Pregled tipi?nih istraživa?kih dilema pri dizajniranju eksperimenata
Eksperimentalna istraživanja – završni komentar
7. ANKETNO ISTRAŽIVANJE
Kada i zašto anketna istraživanja
Vrste anketnih istraživanja
Konstrukcija upitnika
Koraci u izradi upitnika
Raš?lanjivanje problema
Izbor indikatora
Oblikovanje upitnika
Tehni?ka obrada
Provera upitnika
Realizacija istraživanja i prikupljanje podataka
Uzorkovanje
Trening intervjuera
Prikupljanje podataka
Unos, kontrola i obrada podataka
Anketna istraživanja – završni komentar
8. SKALIRANJE ISPITANIKA, SKALE STAVOVA
Diskusija o konceptu i zna?aju stavova
Terstonova diferencijalna skala
Likertova sumaciona skala
Gutmanova kumulativna skala
Bogardusova skala socijalne distance kao primer kumulativne skale
Ozgudova skala semanti?kog diferencijala
Završni komentar o merenju stavova
9. SKALIRANJE STIMULUSA
Pore?enje parova
Rangovanje stimulusa
Višedimenzionalno skaliranje
Skaliranje stimulusa – završni komentar
10. INDIREKTNE TEHNIKE MERENJA STAVOVA
Kognitivni indikatori kao indirektne mere stavova
Projektivne tehnike kao mera kognitivne i
afektivne komponente stava
Afektivni (fiziološki) indikatori kao indirektne mere stavova
Bihejvioralni indikatori kao indirektne mere stavova
Završni komentar o indirektnim tehnikama za merenje stavova
11. POSMATRANJE
Kada i zašto posmatranje
Vrste posmatranja
Vrste posmatranja s obzirom na odnos prema posmatranoj pojavi
Vrste posmatranja s obzirom na odnos stepen strukturiranosti
Kodiranje ponašanja
Treniranje posmatra?a
Posmatranje – završni komentar
12. ANALIZA SADRŽAJA
Kakav sadržaj se analizira u analizi sadržaja
Vrste analize sadržaja
Kada i zašto analiza sadržaja
Osnovni koraci u analizi sadržaja
?ega se mogu ticati zaklju?ci analize sadržaja
Analiza sadržaja – završni komentar
13. ISPITIVANJE GRUPNIH ODNOSA
Dijadni indeksi
Sociometrija
Tipologija socijalnog statusa
Popularnost kao kriterijum izbora
Završni komentar
Analiza socijalnih mreža
14. ISTRAŽIVANJA PUTEM INTERNETA
Kada i zašto istraživanja putem interneta
Osnovni elementi istraživanja putem interneta
Metodološka pitanja istraživanja putem interneta
Eti?ka pitanja istraživanja putem interneta
Internet istraživanja – završni komentar
15. METODE U KVALITATIVNIM ISTRAŽIVANJIMA
Šta su kvalitativna istraživanja
Metodologija kvalitativnih istraživanja
Vrste kvalitativnih metoda
Kvalitativna istraživanja – završni komentar
REFERENCE
AUTORSKI INDEKS
INDEKS POJMOVA
Godina izdanja : 2018.
Broj strana : 630
Pismo : Latinica
Povez : Broširani
Format : 16 x 22
Težina : 1050 g
ISBN : 9788671026055
KOMENTARI (0)
Ostavi komentar
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.