{"id":294542,"kategorija_id":2,"parent_id":null,"naslov":"BOB DILAN - Poetika odmetni\u0161tva","sadrzaj":"<p><span lang=\"EN-US\" style=\"font-size: 12.0pt; line-height: 107%; font-family: 'Calibri',sans-serif; mso-fareast-font-family: Calibri; mso-bidi-font-family: 'Times New Roman'; mso-ansi-language: EN-US; mso-fareast-language: EN-US; mso-bidi-language: AR-SA;\">Bob Dilan, omaleni plavooki momak, sredinom januara 1961. godine dolazi u Njujork. Po\u010dinje kao putuju\u0107i gitarista i peva\u010d. Na svom dugom i neverovatnom umetni\u010dkom putu spaja tradiciju, folklor i individualni talenat. O ovom savremenom Homeru, piše Zoran Paunovi\u0107, profesor, prevodilac i esejista. Njegova knjiga<strong><em> <\/em>Bob Dilan - poetika odmetništva<\/strong> svojevrsni je vodi\u010d kroz \u017eivot, karijeru i opus li\u010dnosti koja je tokom više od pedeset godina delanja na javnoj sceni po mnogo \u010demu presudno obele\u017eila svoju epohu.<\/span><\/p>","dugacki_sadrzaj":"<p>I Plavooki sine moj, reci gde si bio?<\/p>\r\n<p>1. Buntovnik s razlogom<br>2. Dani radija<br>3. Pesma za Vudija<br>4. Sve bilo je muzika<br>5. Portret umetnika u mladosti<br>6. <em>Nomen est omen<\/em><br>7. Put za Istok<br>8. Ra\u0111anje poezije iz duha muzike<br>9. Hemondov hir<br>10. Probudila me kao šumu blistavi kreket raketa<br>11. Filozofija kompozicije<br>13. Dijamanti i korozija<br>14. Murder Most Foul<\/p>\r\n<p>II Plavooki sine moj, pri\u010daj sve što je bilo<br>1. On the Road<br>2. Negde izdaleka \u010duju se daire<br>3. Lusi na nebu, bube u glavi<br>4. Blistavi dragulj, misti\u010dna \u017eena, \u010celzi hotel<br>5. Elektri\u010dni snovi, i poneki košmar<br>6. <em>La vita nuova<\/em><br>7. Nebo se otvorilo<br>8. I u mraku katkad nikne divan cvijet<br>9. Jednom, kad naslikam remek delo<br>10. Gospodar samo\u0107e<br>11. Zimermanovo bdenje<br>12. Sviraj to ponovo, Sem<br>13. Pre i posle potopa<br>14. Slede\u0107a stanica: Greni\u010d Vilid\u017e<\/p>\r\n<p>III Sine moj plavooki, a šta si \u010duo, ka\u017ei?<br>1. Krvave trake<br>2. Slu\u010dajan susret<br>3. Šta je rekao grom<br>4. Imati i nemati<br>5. Sumrak idola<br>6. Jevan\u0111elje po Bobu<br>7. Popu pop, a Bobu Bob<br>8. Ka\u017eeš, nisi nostalgi\u010dan...<br>9. Previše pakleni trio<br>10. No\u0107 zahvalnih mrtvaca<br>11. Odbrana poezije<br>12. Strah od monotonije<br>13. Kiša pada, putnici putuju<\/p>\r\n<p>IV Plavooki sine moj, reci koga si sreo?<br>1. Dok budeš pevao<br>2. Predugo putovanje u Vudstok<br>3. Niko se ne\u0107e smejati<br>4. Skini mi ovu zna\u010dku, mama...<br>5. Vreme je ispalo iz zgloba<br>6. Ljubav i moda<br>7. Ve\u010de uz radio<br>8. Sam svoj pirat<br>9. Idemo dalje<\/p>\r\n<p>V Plavooki sine moj, reci mi, šta \u0107eš sada?<\/p>\r\n<p>Diskografija<br>Bibliografija<\/p>","tezina":350,"cena":1650,"cena_tvrdi":0,"tvrdi_povez":0,"je_aktivan":1,"je_na_stanju":1,"lager":200,"prodato":49,"seo_tagovi":"Bob Dilan,muzika,poetika","seo_opis":"Knjiga o Bobu Dilanu","created_at":"2024-06-19T08:33:49.000000Z","updated_at":"2025-04-30T15:13:02.000000Z","deleted_at":null,"main_image_id":4322,"je_snimljen":1,"broj_strana":"264","isbn":"9788671027052","pismo":"Latinica","format":"19,5x13,5","povez":"tvrdi","je_u_pretplati":0,"akcije":"{\"auth\": {\"akcije\": [{\"id\": 1, \"cena\": 1999, \"opis\": \"\", \"naziv\": \"Knjiga nedelje\", \"mesa_se\": 0, \"sadrzaj\": \"<p>„Zašto je va\u017ean Bob Dilan“ – glasio je naslov prošlonedeljnog predavanja profesora Zorana Paunovi\u0107a u Ogranku SANU u Novom Sadu. Ko je propustio, mo\u017ee da nadoknadi gradivo \u010ditaju\u0107i „Bob Dilan: Poetika odmetništva“ – knjigu koja predstavlja kriti\u010dki pogled na \u017eivot i stvaralaštvo Boba Dilana.<\/p>\", \"datum_do\": \"2025-05-06 03:00:00\", \"datum_od\": \"2025-04-28 10:00:00\", \"image_id\": -1, \"created_at\": \"2021-08-30T16:58:42.000000Z\", \"deleted_at\": null, \"je_aktivan\": 1, \"updated_at\": \"2025-04-30T15:13:02.000000Z\", \"je_naslovna\": 1, \"za_kolicinu\": 4, \"akcija_tip_id\": 4, \"popust_procenat\": 50, \"je_akcije_stranica\": 1, \"deamon_obradio_kraj\": null, \"je_specijalni_prikaz\": 1, \"je_tekst_na_naslovnoj\": 1, \"deamon_obradio_pocetak\": \"2021-09-28 13:21:01\", \"deamon_obradio_osvezavanje\": \"2025-04-30 17:13:02\", \"samo_za_ulogovane_korisnike\": 0}], \"uslovi\": {\"auth\": true}, \"cena_popust\": 825}, \"guest\": {\"akcije\": [{\"id\": 1, \"cena\": 1999, \"opis\": \"\", \"naziv\": \"Knjiga nedelje\", \"mesa_se\": 0, \"sadrzaj\": \"<p>„Zašto je va\u017ean Bob Dilan“ – glasio je naslov prošlonedeljnog predavanja profesora Zorana Paunovi\u0107a u Ogranku SANU u Novom Sadu. Ko je propustio, mo\u017ee da nadoknadi gradivo \u010ditaju\u0107i „Bob Dilan: Poetika odmetništva“ – knjigu koja predstavlja kriti\u010dki pogled na \u017eivot i stvaralaštvo Boba Dilana.<\/p>\", \"datum_do\": \"2025-05-06 03:00:00\", \"datum_od\": \"2025-04-28 10:00:00\", \"image_id\": -1, \"created_at\": \"2021-08-30T16:58:42.000000Z\", \"deleted_at\": null, \"je_aktivan\": 1, \"updated_at\": \"2025-04-30T15:13:02.000000Z\", \"je_naslovna\": 1, \"za_kolicinu\": 4, \"akcija_tip_id\": 4, \"popust_procenat\": 50, \"je_akcije_stranica\": 1, \"deamon_obradio_kraj\": null, \"je_specijalni_prikaz\": 1, \"je_tekst_na_naslovnoj\": 1, \"deamon_obradio_pocetak\": \"2021-09-28 13:21:01\", \"deamon_obradio_osvezavanje\": \"2025-04-30 17:13:02\", \"samo_za_ulogovane_korisnike\": 0}], \"uslovi\": {\"auth\": false}, \"cena_popust\": 825}}","cena_popust":825,"o_knjizi":"<p><span lang=\"EN-US\" style=\"font-size: 12.0pt; line-height: 107%; font-family: 'Calibri',sans-serif; mso-fareast-font-family: Calibri; mso-bidi-font-family: 'Times New Roman'; mso-ansi-language: EN-US; mso-fareast-language: EN-US; mso-bidi-language: AR-SA;\">Bob Dilan, omaleni plavooki momak, sredinom januara 1961. godine dolazi u Njujork. Po\u010dinje kao putuju\u0107i gitarista i peva\u010d. Na svom dugom i neverovatnom umetni\u010dkom putu spaja tradiciju, folklor i individualni talenat. O ovom savremenom Homeru, piše Zoran Paunovi\u0107, profesor, prevodilac i esejista. Njegova knjiga<strong><em> <\/em>Bob Dilan - poetika odmetništva<\/strong> svojevrsni je vodi\u010d kroz \u017eivot, karijeru i opus li\u010dnosti koja je tokom više od pedeset godina delanja na javnoj sceni po mnogo \u010demu presudno obele\u017eila svoju epohu.<\/span><\/p>\r\n<p><span lang=\"EN-US\" style=\"font-size: 12.0pt; line-height: 107%; font-family: 'Calibri',sans-serif; mso-fareast-font-family: Calibri; mso-bidi-font-family: 'Times New Roman'; mso-ansi-language: EN-US; mso-fareast-language: EN-US; mso-bidi-language: AR-SA;\">Knjiga Zorana Paunovi\u0107a <strong>Bob Dilan: poetika odmetništva <\/strong>kriti\u010dki je pregled \u017eivota i rada umetnika koji je svojim stvaralaštvom obele\u017eio proteklih nekoliko decenija u ameri\u010dkoj i svetskoj kulturi, i pritom uspeo da sa\u010duva stav nepomirljivog i beskompromisnog odmetnika, spremnog da u svakom trenutku postupi suprotno o\u010dekivanjima koja proisti\u010du iz njegovog neporecivog statusa globalne kulturne ikone. Nesklon gomilanju nepotrebnih detalja i podataka, Paunovi\u0107 se u ovoj knjizi usredsre\u0111uje na zbivanja, likove i fenomene koji su presudno uticali na Dilanovo umetni\u010dko formiranje, te na prelomne trenutke njegove duge i bogate karijere: dolazak u Njujork, prve nastupe i ranu afirmaciju u Greni\u010d Vilid\u017eu, ulazak u polje takozvane „protestne pesme“ i izlazak iz njega, odbacivanje folk \u010distunstva i sticanje statusa rok zvezde, stvarala\u010dku eksploziju šezdesetih i kreativnu oseku sedamdesetih, prelazak u hriš\u0107anstvo i posledi\u010dno prihvatanje uloge svojevrsnog propovednika, njegove raskide i pomirenja sa muzama, stvarnim i metafori\u010dkim, fizi\u010dke i duhovne krize i oporavljanja, kriti\u010dka osporavanja i priznanja, sve do Nobelove nagrade, i dalje. Autor <strong>Poetike odmetništva<\/strong> delu Boba Dilana pristupa s velikom naklonoš\u0107u, ali bez nekriti\u010dkog idolopoklonstva: uz osvrte na razli\u010diite aspekte njegovog umetni\u010dkog delanja, poput filma, likovne umetnosti i proznog stvaralaštva, najviše je pa\u017enje, prirodno, posve\u0107eno neraskidivoj simbiozi njegove poezije i muzike, koja ga je i svrstala me\u0111u velikane svetske umetnosti, ne samo dvadesetog i dvadeset prvog veka. Bob Dilan, zaklju\u010duje Paunovi\u0107, Nobelovu nagradu nije dobio samo kao veliki pesnik i nešto manji prozni pisac, ve\u0107 i kao kompozitor i muzi\u010dar, glumac i slikar, istra\u017eiva\u010d folklora i \u010duvar kulturnog nasle\u0111a, propovednik i prorok, politi\u010dki aktivista i nepokorni buntovnik, duhovni predvodnik mnogih generacija i usamljenik veran isklju\u010divo sebi i svojim tvrdokornim na\u010delima – ukratko, kao kolosalna umetni\u010dka li\u010dnost koja je tokom više od pedeset godina delanja na javnoj sceni po mnogo \u010demu presudno obele\u017eila \u010ditavu epohu. I u\u010dinila – to svakako ne treba zaboraviti – da nam \u017eivot u njoj bude lakši i sadr\u017eajniji i uzvišeniji.<\/span><\/p>","preveo":"","priredio":"","search_text":null,"datum_objave":"2024-07-15","kategorija":{"id":2,"naziv":"Klepsidra","je_aktivan":1,"created_at":"2021-08-30T16:58:40.000000Z","updated_at":"2022-12-21T15:00:55.000000Z","deleted_at":null,"opis":"Vrstu bele\u017eenja koju Klepsidra zahvata mo\u017eemo nazvati knji\u017eevno\u0161\u0107u na prelazu,\r\n literaturom bez preciznijih \u017eanrovskih odrednica. Dok sudbina umetnika predstavlja\r\n osnovnu tematsku preokupaciju, istra\u017eivanje teksta i konteksta odre\u0111uje biblioteku\r\n Klepsidra kao hrabru i podjednako otvorenu za svet virtuelne stvarnosti kao i\r\n otkrivanje tajni na mapi neugasivih stvarala\u010dkih vrlina.","image_id":-1,"naziv2":"Eseji, biografije"},"autori":[{"id":451,"ime":"Zoran Paunovi\u0107","je_aktivan":1,"created_at":"2022-06-16T12:32:37.000000Z","updated_at":"2024-06-19T08:33:38.000000Z","deleted_at":null,"opis":"<p>Redovni profesor za u\u017eu nau\u010dnu oblast Engleska i ameri\u010dka knji\u017eevnost na Filozofskom fakultetu u Novom Sadu i Filološkom fakultetu u Beogradu. Autor pet knjiga i više od stotinu nau\u010dnih i stru\u010dnih radova, kao i tridesetak knji\u017eevnih prevoda sa engleskog (za koje je dobio nekoliko nagrada i priznanja, pored ostalih i nagrade „Miloš N. \u0110uri\u0107“ i „Laza Kosti\u0107“). Predavanja po pozivu dr\u017eao u SAD, Velikoj Britaniji, Hrvatskoj, Bosni i Hercegovini i Crnoj Gori. Potpredsednik srpskog PEN centra od 2010. godine. Dopisni \u010dlan SANU od novembra 2018. godine.<\/p>","pivot":{"proizvod_id":294542,"autor_id":451}}],"aktivne_akcije":[{"id":7,"naziv":"Koli\u010dinski popust za 3 i vi\u0161e prim.","opis":null,"datum_od":"2022-01-01 00:00:00","datum_do":"9999-01-01 00:00:00","je_aktivan":1,"popust_procenat":10,"za_kolicinu":3,"cena":2999,"akcija_tip_id":2,"created_at":"2021-08-30T16:58:42.000000Z","updated_at":"2025-01-20T08:28:03.000000Z","deleted_at":null,"sadrzaj":"<p>Popust se dodeljuje na koli\u010dinu. <\/p>","image_id":-1,"je_naslovna":0,"je_akcije_stranica":0,"je_tekst_na_naslovnoj":0,"je_specijalni_prikaz":0,"mesa_se":1,"deamon_obradio_pocetak":"2022-03-29 14:08:03","deamon_obradio_osvezavanje":"2025-01-20 09:28:03","deamon_obradio_kraj":null,"samo_za_ulogovane_korisnike":0,"pivot":{"proizvod_id":294542,"akcija_id":7}},{"id":16,"naziv":"20% Popusta za online kupovinu","opis":"","datum_od":"2022-01-01 00:00:00","datum_do":"9999-12-31 00:00:00","je_aktivan":1,"popust_procenat":20,"za_kolicinu":0,"cena":0,"akcija_tip_id":1,"created_at":"2022-09-01T14:30:57.000000Z","updated_at":"2025-01-20T08:28:03.000000Z","deleted_at":null,"sadrzaj":"","image_id":-1,"je_naslovna":0,"je_akcije_stranica":0,"je_tekst_na_naslovnoj":0,"je_specijalni_prikaz":0,"mesa_se":1,"deamon_obradio_pocetak":"2022-09-01 16:31:04","deamon_obradio_osvezavanje":"2025-01-20 09:28:03","deamon_obradio_kraj":null,"samo_za_ulogovane_korisnike":0,"pivot":{"proizvod_id":294542,"akcija_id":16}},{"id":17,"naziv":"30% Popusta za ulogovane korisnike","opis":"","datum_od":"2022-01-01 00:00:00","datum_do":"9999-12-31 00:00:00","je_aktivan":1,"popust_procenat":30,"za_kolicinu":0,"cena":0,"akcija_tip_id":1,"created_at":"2022-09-02T14:46:32.000000Z","updated_at":"2025-01-20T08:28:04.000000Z","deleted_at":null,"sadrzaj":"","image_id":-1,"je_naslovna":0,"je_akcije_stranica":0,"je_tekst_na_naslovnoj":0,"je_specijalni_prikaz":0,"mesa_se":1,"deamon_obradio_pocetak":"2022-09-02 16:47:03","deamon_obradio_osvezavanje":"2025-01-20 09:28:04","deamon_obradio_kraj":null,"samo_za_ulogovane_korisnike":1,"pivot":{"proizvod_id":294542,"akcija_id":17}},{"id":1,"naziv":"Knjiga nedelje","opis":"","datum_od":"2025-04-28 10:00:00","datum_do":"2025-05-06 03:00:00","je_aktivan":1,"popust_procenat":50,"za_kolicinu":4,"cena":1999,"akcija_tip_id":4,"created_at":"2021-08-30T16:58:42.000000Z","updated_at":"2025-04-30T15:13:02.000000Z","deleted_at":null,"sadrzaj":"<p>„Zašto je va\u017ean Bob Dilan“ – glasio je naslov prošlonedeljnog predavanja profesora Zorana Paunovi\u0107a u Ogranku SANU u Novom Sadu. Ko je propustio, mo\u017ee da nadoknadi gradivo \u010ditaju\u0107i „Bob Dilan: Poetika odmetništva“ – knjigu koja predstavlja kriti\u010dki pogled na \u017eivot i stvaralaštvo Boba Dilana.<\/p>","image_id":-1,"je_naslovna":1,"je_akcije_stranica":1,"je_tekst_na_naslovnoj":1,"je_specijalni_prikaz":1,"mesa_se":0,"deamon_obradio_pocetak":"2021-09-28 13:21:01","deamon_obradio_osvezavanje":"2025-04-30 17:13:02","deamon_obradio_kraj":null,"samo_za_ulogovane_korisnike":0,"pivot":{"proizvod_id":294542,"akcija_id":1}}],"media":[{"id":4322,"model_type":"App\\Models\\Proizvod","model_id":294542,"uuid":"a65a24f7-fdd7-4b79-86ab-edf1571650c3","collection_name":"glavna_slika","name":"jIs7xitm1xdYRaaFmISnhOA8NYcDRK-metaZGlsYW4gcHJlc3ZsYWthIG5hc2xvdm5hLmpwZw==-","file_name":"69cb662f9e473776afdfb0297b86ad2efb1b78d7.jpg","mime_type":"image\/jpeg","disk":"public","conversions_disk":"public","size":687448,"manipulations":[],"custom_properties":[],"generated_conversions":{"proizvod_slika":true,"proizvod_glavna_slika":true},"responsive_images":[],"order_column":4104,"created_at":"2024-06-19T09:40:44.000000Z","updated_at":"2024-06-19T09:40:47.000000Z","original_url":"https:\/\/clio.rs\/storage\/media\/4322\/69cb662f9e473776afdfb0297b86ad2efb1b78d7.jpg","preview_url":""},{"id":4323,"model_type":"App\\Models\\Proizvod","model_id":294542,"uuid":"cda89202-f0be-4060-b499-52821d9b80c9","collection_name":"pdf","name":"bob dilan odlomak","file_name":"bob-dilan-odlomak.pdf","mime_type":"application\/pdf","disk":"public","conversions_disk":"public","size":273689,"manipulations":[],"custom_properties":[],"generated_conversions":[],"responsive_images":[],"order_column":4105,"created_at":"2024-06-19T10:19:17.000000Z","updated_at":"2024-06-19T10:19:17.000000Z","original_url":"https:\/\/clio.rs\/storage\/media\/4323\/bob-dilan-odlomak.pdf","preview_url":""}]}
Kao prva detaljna i sveobuhvatna analiza vizuelne estetike novih medija, ova knjiga postavlja nove medije unutar istorije vizuelne kulture, ukazujući na veze i različitosti između novih i starih medija.
Nalazeći poreklo estetike novih medija u slikarstvu, fotografiji, filmu i televiziji, Manovič razmatra pitanja digitalnog stvaranja slika, interfejsa čoveka i računara, hipermedija, računarskih igrica, komponovanja, animacije, teleprisustva i virtuelnih svetova. Pri tom, on se eklektički i vispreno poziva na teoriju filma, teoriju književnosti i društvenu teoriju.
Podjednako je značajno to što se on poziva na sopstveno radno iskustvo sa tehnologijama novih medija i računarskom naukom da bi iskazao osnovne principe koji čine razliku između novih i starih medija. U toj analizi on daje detaljna objašnjenja određenih pojava u umetnosti i popularnoj kulturi.
Jedinstvena po svojoj dubini i obuhvatu, ova knjiga nije zanimljiva samo za univerzitetske radnike, već i za umetnike i dizajnere koji žele bolje da razumeju istoriju i teoriju onoga čime se bave.
Lev Manovič je profesor u Fakultetskom centru Univerziteta grada Njujorka, (The Graduate Center, City University of New York). Predavao je niz godina na Odeljenju za vizuelne umetnosti Univerziteta u San Dijegu (UCSD) gde je od 1996. do 2012. godine vodio nastavu iz digitalne umetnosti, nove teorije medija i digitalnih humanističkih nauka.
Njegova knjiga The Language of New Media (2001), koja uskoro izlazi u prevodu Aleksandra Luja Todorovića na srpski jezik, smatra se najiscrpnijom istorijom medija posle MakLuanove.
Rođen je u Moskvi, gde je studirao slikarstvo, arhitekturu i računarsko programiranje. Jedan od vodećih teoretičara novih medija. Od 1981. živi u Njujorku gde je magistrirao na studijama eksperimentalne psihologije. Osnivač je i direktor centra za softverske studije (Software Studies Initiative).
Predgovor
Prolog: Vertovljev skup podataka
Zahvalnica
UVOD Lična hronologija Teorija sadašnjosti Mapiranje novih medija: metoda mapiranja novih medija-organizacija Izrazi: jezik, stvar, predstavljanje
1. ŠTA SU NOVI MEDIJI Kako mediji postaju novi Principi novih medija Numerička predstava Modularnost Automatizacija Promenljivost Transkodovanje Šta novi mediji nisu Film kao novi medij Mit digitalnog Mit interaktivnosti
2. INTERFEJS Jezik kulturnih interfejsa Kulturni interfejsi Štampana reč Film IČR: Predstava naspram kontrole Ekran i korisnik Genealogija ekrana Ekran i telo Predstava nasuprot simulaciji
3. OPERACIJE Meniji, filteri, dodaci Logika izbora „Postmodernizam“ i fotošop Od stvari do signala Komponovanje Od tokova slika do modularnih medija Otpor montaži Arheologija komponovanja: kinematografija Arheologija komponovanja: video Digitalno komponovanje Komponovanje i nove vrste montaže Delovanje na daljinu Predstavljanje naspram komunikacije Teleprisustvo: iluzija naspram akcije Slike instrumenti Telekomunikacija Razdaljina i aura
4. ILUZIJE Sinteti?ki realizam i njegova nezadovoljstva Tehnologija i stil na filmu Tehnologija i stil u računarskoj animaciji Ikone mimezisa Sintetička slika i njen predmet Žorž Melijes, otac ra?unarske grafike Park iz doba jure i socijalistički realizam Iluzija, narativ i interaktivnost
5. OBLICI Baza podataka Logika baze podataka Podaci i algoritmi Baza podataka i narativ Paradigma i sintagma Kompleks baze podataka Fim kao baza podatak: Grinavej i Vertov Prostor krstarenja Kob i Mist Računarski prostor Poetike krstarenja Putnik i istraživač Kino oko i simulatori IV i Mesto
6. ŠTA JE FILM? Digitalni film i istorija pokretnih slika Film, umetnost oznake Kratka arheologija pokretnih slika Od animacije do filma Ponovo određeni film Od kino oka do kino četkice Novi jezik filma Kinematski i grafički: kinogratografija Nova temporalnost: petlja kao narativno sredstvo Prostorna montaža i makrofilm Film kao prostor informacija Film kao kod
O knjizi
Sadržaj
O autoru
Podaci
Komentari
Povodom knjige
Kao prva detaljna i sveobuhvatna analiza vizuelne estetike novih medija, ova knjiga postavlja nove medije unutar istorije vizuelne kulture, ukazujući na veze i različitosti između novih i starih medija.
Nalazeći poreklo estetike novih medija u slikarstvu, fotografiji, filmu i televiziji, Manovič razmatra pitanja digitalnog stvaranja slika, interfejsa čoveka i računara, hipermedija, računarskih igrica, komponovanja, animacije, teleprisustva i virtuelnih svetova. Pri tom, on se eklektički i vispreno poziva na teoriju filma, teoriju književnosti i društvenu teoriju.
Podjednako je značajno to što se on poziva na sopstveno radno iskustvo sa tehnologijama novih medija i računarskom naukom da bi iskazao osnovne principe koji čine razliku između novih i starih medija. U toj analizi on daje detaljna objašnjenja određenih pojava u umetnosti i popularnoj kulturi.
Jedinstvena po svojoj dubini i obuhvatu, ova knjiga nije zanimljiva samo za univerzitetske radnike, već i za umetnike i dizajnere koji žele bolje da razumeju istoriju i teoriju onoga čime se bave.
Selfi interfejsa, prikaz knjige Jezik novih medija, Vesna Kopicl
Lev Manovič
Lev Manovič je profesor u Fakultetskom centru Univerziteta grada Njujorka, (The Graduate Center, City University of New York). Predavao je niz godina na Odeljenju za vizuelne umetnosti Univerziteta u San Dijegu (UCSD) gde je od 1996. do 2012. godine vodio nastavu iz digitalne umetnosti, nove teorije medija i digitalnih humanističkih nauka.
Njegova knjiga The Language of New Media (2001), koja uskoro izlazi u prevodu Aleksandra Luja Todorovića na srpski jezik, smatra se najiscrpnijom istorijom medija posle MakLuanove.
Rođen je u Moskvi, gde je studirao slikarstvo, arhitekturu i računarsko programiranje. Jedan od vodećih teoretičara novih medija. Od 1981. živi u Njujorku gde je magistrirao na studijama eksperimentalne psihologije. Osnivač je i direktor centra za softverske studije (Software Studies Initiative).
Predgovor
Prolog: Vertovljev skup podataka
Zahvalnica
UVOD
Lična hronologija
Teorija sadašnjosti
Mapiranje novih medija: metoda mapiranja novih medija-organizacija
Izrazi: jezik, stvar, predstavljanje
1. ŠTA SU NOVI MEDIJI
Kako mediji postaju novi
Principi novih medija
Numerička predstava
Modularnost
Automatizacija
Promenljivost
Transkodovanje
Šta novi mediji nisu
Film kao novi medij
Mit digitalnog
Mit interaktivnosti
2. INTERFEJS
Jezik kulturnih interfejsa
Kulturni interfejsi
Štampana reč
Film
IČR: Predstava naspram kontrole
Ekran i korisnik
Genealogija ekrana
Ekran i telo
Predstava nasuprot simulaciji
3. OPERACIJE
Meniji, filteri, dodaci
Logika izbora
„Postmodernizam“ i fotošop
Od stvari do signala
Komponovanje
Od tokova slika do modularnih medija
Otpor montaži
Arheologija komponovanja: kinematografija
Arheologija komponovanja: video
Digitalno komponovanje
Komponovanje i nove vrste montaže
Delovanje na daljinu
Predstavljanje naspram komunikacije
Teleprisustvo: iluzija naspram akcije
Slike instrumenti
Telekomunikacija
Razdaljina i aura
4. ILUZIJE
Sinteti?ki realizam i njegova nezadovoljstva
Tehnologija i stil na filmu
Tehnologija i stil u računarskoj animaciji
Ikone mimezisa
Sintetička slika i njen predmet
Žorž Melijes, otac ra?unarske grafike
Park iz doba jure i socijalistički realizam
Iluzija, narativ i interaktivnost
5. OBLICI
Baza podataka
Logika baze podataka
Podaci i algoritmi
Baza podataka i narativ
Paradigma i sintagma
Kompleks baze podataka
Fim kao baza podatak: Grinavej i Vertov
Prostor krstarenja
Kob i Mist
Računarski prostor
Poetike krstarenja
Putnik i istraživač
Kino oko i simulatori
IV i Mesto
6. ŠTA JE FILM?
Digitalni film i istorija pokretnih slika
Film, umetnost oznake
Kratka arheologija pokretnih slika
Od animacije do filma
Ponovo određeni film
Od kino oka do kino četkice
Novi jezik filma
Kinematski i grafički: kinogratografija
Nova temporalnost: petlja kao narativno sredstvo
Prostorna montaža i makrofilm
Film kao prostor informacija
Film kao kod
Indeks
Godina izdanja : 2015.
Broj strana : 386
Pismo : Latinica
Povez : Broširani povez
Format : 24 x 16
Težina : 609 g
ISBN : 9788671024877
KOMENTARI (0)
Ostavi komentar
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.