26.05.2015.
Šta su to novi mediji? Početak odgovora na ovo pitanje možemo da potražimo u popisu kategorija koje se pod tim imenom najčešće pojavljuju u popularnoj štampi: internet, veb-lokacije, računarski multimediji, video-igre, CD-ROM i DVD, virtuelna stvarnost. Da li je to sve što obuhvata naziv novi mediji?
Šta je sa televizijskim programima snimljenim digitalnom tehnikom i izmontiranih na računarskim radnim stanicama? Ili šta je sa dugometražnim filmovima koji koriste 3D animaciju i digitalno komponovanje? Da li i to spada u nove medije? A šta da radimo sa slikama i tekstualno-slikovnim kompozicijama – fotografijama, ilustracijama, prelomima – koji su stvoreni na računarima a onda štampani na papiru? Gde da se zaustavimo?
Kao što možemo videti iz ovih primera, popularno shvatanje novih medija izjednačava ih sa korišćenjem računara za distribuciju i prikazivanje pre nego za proizvodnju. Shodno tome, tekstovi koji se dobijaju preko računara (veb-lokacije i elektronske knjige) smatraju se novim medijima, ali ne i tekstovi na papiru. Slično tome, fotografije koje se nalaze na CD-ROM-u i za čije gledanje je neophodan računar smatraju se novim medijima, ali ne i iste te fotogafije štampane u nekoj knjizi.
Možemo li da prihvatimo ovakvo određenje? Ukoliko želimo da shvatimo uticaj pojave računara na celokupnu kulturu, ono je, po mom mišljenju, suviše ograničavajuće. Nema razloga da se računar ističe kao mašina za prikazivanje i distribuciju medija, a ne i kao instrument za njihovu proizvodnju ili pohranivanje. Svi ti oblici mogu da promene postojeće jezike kulture. I svi, isto tako, mogu da ostave kulturu onakvom kakva jeste.
Međutim, ovaj poslednji scenario malo je verovatan. Mnogo je verovatnije da se nalazimo u situaciji sličnoj onoj iz četrnaestog i devetnaestog veka, kada su štamparska presa i fotografija izvršile revolucionarni uticaj na razvoj moderne umetnosti i kulture, to jest da se danas nalazimo usred revolucije novih medija – pomak celokupne kulture ka računarski posredovanim oblicima proizvodnje, distribucije i komunikacije. Moglo bi se reći da je ova nova revolucija temeljnija od prethodnih i da mi tek počinjemo da zapažamo njene prve rezultate.
Uvođenje štamparske prese dotaklo je samo jedan stepen kulturnih komunikacija – distribuciju medija. Na sličan način uvođenje fotografije uticalo je samo na jedan vid kulturnih komunikacija – na nepokretne slike. Nasuprot tome, računarska medijska revolucija utiče na sve stepene komunikacija, uključujući akviziciju, manipulaciju, memorisanje i distribuciju; isto tako, ona pogađa sve vrste medijuma – tekstove, nepokretne slike, pokretne slike, zvuk i prostorne konstrukcije.
Kako da započnemo mapiranje posledica ovog temeljnog pomaka? Na koji način korišćenje računara za stvaranje, zapisivanje, memorisanje i distribuiranje medija utiče da oni postaju „novi“?
U odeljku „Mediji i računarstvo“ pokazujem kako su novi mediji rezultat stapanja dva odvojena istorijska puta: računarstva i medijskih tehnologija. Oba započinju 1830. godine sa Bebidžovom analitičkom mašinom i Dagerovom dagerotipijom. Sredinom dvadesetog veka razvijen je moderni digitalni računar koji je mogao efikasnije da izvodi proračune numeričkih podataka; taj razvoj oslanjao se na brojne tabulatore i računske mašine koje su od početka veka obilato koristile komercijalne kompanije i državne ustanove.
Uporedo sa tim rađaju se i moderne medijske tehnologije, koje omogućuju memorisanje slika, sekvenci slika, zvukova i tekstova na raznim materijalnim podlogama – fotografskim pločama, filmskoj traci, gramofonskim pločama, itd.
Šta bi mogla da bude sinteza ovih dveju istorija? Pretvaranje svih tih postojećih medija u numeričke podatke pomoću računara. Rezultat su novi mediji – grafike, pokretne slike, zvuci, oblici, prostori i tekstovi koji se sada mogu obrađivati računarom: to jest oni su sada samo još jedan niz računarskih podataka.
U odeljku „Principi novih medija“ razmatram ključne posledice ovog novog položaja medija. Umesto da se usmerim na poznate kategorije kao što su interaktivnost i hipermediji, ja predlažem nov spisak. Ovaj spisak svodi sve principe novih medija na samo pet – numerička predstava, modularnost, automatizacija, promenljivost i kulturno tanskodiranje.
U poslednjem odeljku „Šta nisu novi mediji?“ nabrajam neke druge principe koji se često pripisuju novim medijima. Pri tom, ukazujem na to da se ti principi već mogu videti na delu u starijim kulturnim oblicima i medijskim tehnologijama, kao što je film, i da, prema tome, nisu dovoljni da bi omogućili razlikovanje novih medija od starih.
Lev Manovič, Jezik novih medija
Na knjigu JEZIK NOVIH MEDIJA možete se pretplatiti ovde, ili nam se javiti na forum@clio.rs