×

POLICIJSKI IZVEŠTAJ

Mari Darjesek

Prevela sa francuskog Ivana Aranđelović

  Ne želeći da se upušta u medijske polemike i skandale, francuska književnica na optužbe za plagijat odgovara odmereno i sa distance: u svojoj najnovijoj knjizi Policijski izveštaj ona istražuje problem plagijata u književnosti kroz istoriju i otkriva da su mnogi veliki pisci iskusili optužbe za plagijat.

Ne želeći da se upušta u medijske polemike i skandale, francuska književnica Mari Darjesek na optužbe za plagijat odgovara odmereno i sa distance: u svojoj najnovijoj knjizi Policijski izveštaj ona istražuje problem plagijata u književnosti kroz istoriju i otkriva da su mnogi veliki pisci iskusili optužbe za plagijat. U deset eseja ona piše o njihovom iskustvu: o Frojdovom stidu, o Selanovoj nevolji, ironiji Mandeljštajmove, ćutanju Majakovskog. Jedan esej Mari Darijesek posvetila je Danilu Kišu i polemici koja se razvila oko njegovor dela Grobnica za Borisa Davidoviča.

Tema plagijata me ranije nije zanimala, ali kako sam dva puta optužena za plagijat, to me je učinilo osetljivom. U stvari, te optužbe su za mene bile dosta bolne. Nebo mi se srušilo. Odbrana je za mene postala pitanje časti. Nisam, međutim, htela da učestvujem u trivijalnim polemikama, već sam želela da se odbranim na inteligentan način i da sa distance posmatram stvari. Zato sam napisala knjigu. (Mari Darjesek)

Mari Darjesek

Diplomirala je psihoanalizu i doktorirala francusku književnost. Nakon što je njen prvi roman Malacpúder (1996), koji je kod nas objavljen pod naslovom Svinjizmi (Plato, 1998) doživeo uspeh, odlučila je da napusti posao profesora na Univerzitetu u Lilu i da se posveti pisanju. Pored brojnih romana napisala je i pozorišni komad Le Musée de la Mer koji je premijerno izveden na Islandu.
Mari Darjesek se u svojim delima često bavi temama kao što su pitanje identiteta i pripadanja, nestanka i odsustva, psiholoških metamorfoza i granica... Žena je glavni junak svih njenih knjiga, a odnos majke i ćerke česta je tema njenih istraživanja.
Nominovana je za mnoge prestižne nagrade. Njen prvi roman Malacpúder proglašen je najpopularnijim debitantskim delom u Francuskoj još od ’50-ih godina. Njen roman Tom est mort (2007) nominovan je za nagrade Femina i Gonkur.
Živi u Parizu sa mužem i troje dece.

Uvod..............................................................................................................................................11
Nevešto majmunisanje i psihičko plagiranje - Ovidije, Mandeljštam, Celan -
Svi plagijatori? - U zemlji već pročitanog - Drugi ja - Fikcija, taj bolni problem -
Kako se to piše - Naši prijatelji antički pisci - Autor, mrtav ili živ.


I
POLKA MEDVEDA


1. Frojdove neprilike......................................................................................................................29
Flis "plagirani" prijatelj - Raskoli - Plagijatorska zbrka- Transmisiona stanica - Intimno uverenje -
O prednosti da se bude plagiran - Žane, "plagirani" rival - Štekl, Tausk i "plagirani plagijatori" -
Mašina za krađu misli - Plagijatorski simptom: pribegavanje skandalu
2. Celanovo očajanje......................................................................................................................55
Pevljiv ostatak - Imperativ ironije, optužba za hermetizam - Drugi, ti - Pomalo odnekud drugde - Voleti,
prevoditi - Ova ruka na kraju ovog tela.
3. Mendeljštamova ironija, tišina Majakovskog..............................................................................82
Nova koža. Skidanje svlaka naživo - Književne ubice - Optužba za plagijat kao političko oružje: Majakovski
- Optužba za plagijat i rivalstvo među piscima.
4. Gnev Danila Kiša........................................................................................................................99
Afera - Od ja-sam-mene-mog jezika do nas-samih nacionalnih - Kriza samosvesnog diskursa - Glas bez tela -
Reference bez izlaza - Panika među eruditima.


II
SIRENE NADZORA


5. Pravda za književnost..............................................................................................................119
Emil Zola i četrdeset kradljivaca - Književnost na sudu - "Situacije pripadaju svima" - Književnost i
maniheizam - Zli plagijator i dobri plagirani - Legitimna pljačka?
6.Zabranjen ulaz u vrt sa svećem u ruci.......................................................................................144
Nekultura i antimodernizam - Knjiga nalik meni - Knjiga koja me ugrožava - Rečenice nalik jedna drugoj -
Isti i dugi - Dugo se može igrati - Poreklo originalnosti - Poreklo autentičnosti. O, vremenu krpelja! -
"Stvoriti vlastitu zemlju": Hegel i čistota - Čitanje, osmi smrtni greh - Teror u književnosti - Neiskazivo.
7.Drž'te lopova! Mala bolnica plagiomanijaka..............................................................................181
"Dvostruki plagijat" Dafne di Morije - Dvojnik - Čegrtaljka "plagijata" - Pomućenost i crna rupa -
Bulažnjenje i Budalaštinarnica - Sveži mozgovi na meniju - Ukraden jezik - Pisati, postati drugi.
8. Nadzor književnosti.................................................................................................................211
Kratka hronologija fizičkog uništenja - Pisati pod prismotrom - Krađe rukopisa -Sanjati pod prismotrom

-Ukradeno vreme, spaljeni papiri - Utinerer nadziranog pesnika - Nadzor i izbavljenja - Kontrola fikcije - 

Redukcija metafore - Obaveza čitljivosti - Dijalog pandura i pesnika - Modernost.


III
MOĆ FIKCIJE


9.Zamišljeno svedočenje............................................................................................................245
Zamišljeno svedočanstvo - Pravo i dužnost pisanja - Pesniče, vaše isprave - Svedok bez jezika -
Izmišljanje detalja - Forma knjige.
10. Fikcija i moral.......................................................................................................................264
Salman Ruždi: fikcija i religiozno - Svetilište mog bola - Moć imaginacije - Fikcija, zločini i laži -
Poreklo terora u književnosti - Izgnati fiktivne priče u prvom licu - Šokirati u prvom licu - Zašto
kopija kada se može imati original - "Ogledalo svih vizija" - Svi rukopisi tog ja - "Potres duha" -
Džonatan Litel i njegova kreatura: dželat koji govori ja - Pohvala izmišljenim kožama.


Zaključak....................................................................................................................................310
Izvori i reference........................................................................................................................329
Indeks........................................................................................................................................361

Godina izdanja : 2011.

Broj strana : 326

Pismo : Latinica

Povez : Tvrdi povez

Format : 19,5 x 13,5

Težina : 430 g

ISBN : 9788671023948

KOMENTARI (0)

Preporuka za čitanje