{"id":294542,"kategorija_id":2,"parent_id":null,"naslov":"BOB DILAN - Poetika odmetni\u0161tva","sadrzaj":"<p><span lang=\"EN-US\" style=\"font-size: 12.0pt; line-height: 107%; font-family: 'Calibri',sans-serif; mso-fareast-font-family: Calibri; mso-bidi-font-family: 'Times New Roman'; mso-ansi-language: EN-US; mso-fareast-language: EN-US; mso-bidi-language: AR-SA;\">Bob Dilan, omaleni plavooki momak, sredinom januara 1961. godine dolazi u Njujork. Po\u010dinje kao putuju\u0107i gitarista i peva\u010d. Na svom dugom i neverovatnom umetni\u010dkom putu spaja tradiciju, folklor i individualni talenat. O ovom savremenom Homeru, piše Zoran Paunovi\u0107, profesor, prevodilac i esejista. Njegova knjiga<strong><em> <\/em>Bob Dilan - poetika odmetništva<\/strong> svojevrsni je vodi\u010d kroz \u017eivot, karijeru i opus li\u010dnosti koja je tokom više od pedeset godina delanja na javnoj sceni po mnogo \u010demu presudno obele\u017eila svoju epohu.<\/span><\/p>","dugacki_sadrzaj":"<p>I Plavooki sine moj, reci gde si bio?<\/p>\r\n<p>1. Buntovnik s razlogom<br>2. Dani radija<br>3. Pesma za Vudija<br>4. Sve bilo je muzika<br>5. Portret umetnika u mladosti<br>6. <em>Nomen est omen<\/em><br>7. Put za Istok<br>8. Ra\u0111anje poezije iz duha muzike<br>9. Hemondov hir<br>10. Probudila me kao šumu blistavi kreket raketa<br>11. Filozofija kompozicije<br>13. Dijamanti i korozija<br>14. Murder Most Foul<\/p>\r\n<p>II Plavooki sine moj, pri\u010daj sve što je bilo<br>1. On the Road<br>2. Negde izdaleka \u010duju se daire<br>3. Lusi na nebu, bube u glavi<br>4. Blistavi dragulj, misti\u010dna \u017eena, \u010celzi hotel<br>5. Elektri\u010dni snovi, i poneki košmar<br>6. <em>La vita nuova<\/em><br>7. Nebo se otvorilo<br>8. I u mraku katkad nikne divan cvijet<br>9. Jednom, kad naslikam remek delo<br>10. Gospodar samo\u0107e<br>11. Zimermanovo bdenje<br>12. Sviraj to ponovo, Sem<br>13. Pre i posle potopa<br>14. Slede\u0107a stanica: Greni\u010d Vilid\u017e<\/p>\r\n<p>III Sine moj plavooki, a šta si \u010duo, ka\u017ei?<br>1. Krvave trake<br>2. Slu\u010dajan susret<br>3. Šta je rekao grom<br>4. Imati i nemati<br>5. Sumrak idola<br>6. Jevan\u0111elje po Bobu<br>7. Popu pop, a Bobu Bob<br>8. Ka\u017eeš, nisi nostalgi\u010dan...<br>9. Previše pakleni trio<br>10. No\u0107 zahvalnih mrtvaca<br>11. Odbrana poezije<br>12. Strah od monotonije<br>13. Kiša pada, putnici putuju<\/p>\r\n<p>IV Plavooki sine moj, reci koga si sreo?<br>1. Dok budeš pevao<br>2. Predugo putovanje u Vudstok<br>3. Niko se ne\u0107e smejati<br>4. Skini mi ovu zna\u010dku, mama...<br>5. Vreme je ispalo iz zgloba<br>6. Ljubav i moda<br>7. Ve\u010de uz radio<br>8. Sam svoj pirat<br>9. Idemo dalje<\/p>\r\n<p>V Plavooki sine moj, reci mi, šta \u0107eš sada?<\/p>\r\n<p>Diskografija<br>Bibliografija<\/p>","tezina":350,"cena":1650,"cena_tvrdi":0,"tvrdi_povez":0,"je_aktivan":1,"je_na_stanju":1,"lager":200,"prodato":49,"seo_tagovi":"Bob Dilan,muzika,poetika","seo_opis":"Knjiga o Bobu Dilanu","created_at":"2024-06-19T08:33:49.000000Z","updated_at":"2025-04-30T15:13:02.000000Z","deleted_at":null,"main_image_id":4322,"je_snimljen":1,"broj_strana":"264","isbn":"9788671027052","pismo":"Latinica","format":"19,5x13,5","povez":"tvrdi","je_u_pretplati":0,"akcije":"{\"auth\": {\"akcije\": [{\"id\": 1, \"cena\": 1999, \"opis\": \"\", \"naziv\": \"Knjiga nedelje\", \"mesa_se\": 0, \"sadrzaj\": \"<p>„Zašto je va\u017ean Bob Dilan“ – glasio je naslov prošlonedeljnog predavanja profesora Zorana Paunovi\u0107a u Ogranku SANU u Novom Sadu. Ko je propustio, mo\u017ee da nadoknadi gradivo \u010ditaju\u0107i „Bob Dilan: Poetika odmetništva“ – knjigu koja predstavlja kriti\u010dki pogled na \u017eivot i stvaralaštvo Boba Dilana.<\/p>\", \"datum_do\": \"2025-05-06 03:00:00\", \"datum_od\": \"2025-04-28 10:00:00\", \"image_id\": -1, \"created_at\": \"2021-08-30T16:58:42.000000Z\", \"deleted_at\": null, \"je_aktivan\": 1, \"updated_at\": \"2025-04-30T15:13:02.000000Z\", \"je_naslovna\": 1, \"za_kolicinu\": 4, \"akcija_tip_id\": 4, \"popust_procenat\": 50, \"je_akcije_stranica\": 1, \"deamon_obradio_kraj\": null, \"je_specijalni_prikaz\": 1, \"je_tekst_na_naslovnoj\": 1, \"deamon_obradio_pocetak\": \"2021-09-28 13:21:01\", \"deamon_obradio_osvezavanje\": \"2025-04-30 17:13:02\", \"samo_za_ulogovane_korisnike\": 0}], \"uslovi\": {\"auth\": true}, \"cena_popust\": 825}, \"guest\": {\"akcije\": [{\"id\": 1, \"cena\": 1999, \"opis\": \"\", \"naziv\": \"Knjiga nedelje\", \"mesa_se\": 0, \"sadrzaj\": \"<p>„Zašto je va\u017ean Bob Dilan“ – glasio je naslov prošlonedeljnog predavanja profesora Zorana Paunovi\u0107a u Ogranku SANU u Novom Sadu. Ko je propustio, mo\u017ee da nadoknadi gradivo \u010ditaju\u0107i „Bob Dilan: Poetika odmetništva“ – knjigu koja predstavlja kriti\u010dki pogled na \u017eivot i stvaralaštvo Boba Dilana.<\/p>\", \"datum_do\": \"2025-05-06 03:00:00\", \"datum_od\": \"2025-04-28 10:00:00\", \"image_id\": -1, \"created_at\": \"2021-08-30T16:58:42.000000Z\", \"deleted_at\": null, \"je_aktivan\": 1, \"updated_at\": \"2025-04-30T15:13:02.000000Z\", \"je_naslovna\": 1, \"za_kolicinu\": 4, \"akcija_tip_id\": 4, \"popust_procenat\": 50, \"je_akcije_stranica\": 1, \"deamon_obradio_kraj\": null, \"je_specijalni_prikaz\": 1, \"je_tekst_na_naslovnoj\": 1, \"deamon_obradio_pocetak\": \"2021-09-28 13:21:01\", \"deamon_obradio_osvezavanje\": \"2025-04-30 17:13:02\", \"samo_za_ulogovane_korisnike\": 0}], \"uslovi\": {\"auth\": false}, \"cena_popust\": 825}}","cena_popust":825,"o_knjizi":"<p><span lang=\"EN-US\" style=\"font-size: 12.0pt; line-height: 107%; font-family: 'Calibri',sans-serif; mso-fareast-font-family: Calibri; mso-bidi-font-family: 'Times New Roman'; mso-ansi-language: EN-US; mso-fareast-language: EN-US; mso-bidi-language: AR-SA;\">Bob Dilan, omaleni plavooki momak, sredinom januara 1961. godine dolazi u Njujork. Po\u010dinje kao putuju\u0107i gitarista i peva\u010d. Na svom dugom i neverovatnom umetni\u010dkom putu spaja tradiciju, folklor i individualni talenat. O ovom savremenom Homeru, piše Zoran Paunovi\u0107, profesor, prevodilac i esejista. Njegova knjiga<strong><em> <\/em>Bob Dilan - poetika odmetništva<\/strong> svojevrsni je vodi\u010d kroz \u017eivot, karijeru i opus li\u010dnosti koja je tokom više od pedeset godina delanja na javnoj sceni po mnogo \u010demu presudno obele\u017eila svoju epohu.<\/span><\/p>\r\n<p><span lang=\"EN-US\" style=\"font-size: 12.0pt; line-height: 107%; font-family: 'Calibri',sans-serif; mso-fareast-font-family: Calibri; mso-bidi-font-family: 'Times New Roman'; mso-ansi-language: EN-US; mso-fareast-language: EN-US; mso-bidi-language: AR-SA;\">Knjiga Zorana Paunovi\u0107a <strong>Bob Dilan: poetika odmetništva <\/strong>kriti\u010dki je pregled \u017eivota i rada umetnika koji je svojim stvaralaštvom obele\u017eio proteklih nekoliko decenija u ameri\u010dkoj i svetskoj kulturi, i pritom uspeo da sa\u010duva stav nepomirljivog i beskompromisnog odmetnika, spremnog da u svakom trenutku postupi suprotno o\u010dekivanjima koja proisti\u010du iz njegovog neporecivog statusa globalne kulturne ikone. Nesklon gomilanju nepotrebnih detalja i podataka, Paunovi\u0107 se u ovoj knjizi usredsre\u0111uje na zbivanja, likove i fenomene koji su presudno uticali na Dilanovo umetni\u010dko formiranje, te na prelomne trenutke njegove duge i bogate karijere: dolazak u Njujork, prve nastupe i ranu afirmaciju u Greni\u010d Vilid\u017eu, ulazak u polje takozvane „protestne pesme“ i izlazak iz njega, odbacivanje folk \u010distunstva i sticanje statusa rok zvezde, stvarala\u010dku eksploziju šezdesetih i kreativnu oseku sedamdesetih, prelazak u hriš\u0107anstvo i posledi\u010dno prihvatanje uloge svojevrsnog propovednika, njegove raskide i pomirenja sa muzama, stvarnim i metafori\u010dkim, fizi\u010dke i duhovne krize i oporavljanja, kriti\u010dka osporavanja i priznanja, sve do Nobelove nagrade, i dalje. Autor <strong>Poetike odmetništva<\/strong> delu Boba Dilana pristupa s velikom naklonoš\u0107u, ali bez nekriti\u010dkog idolopoklonstva: uz osvrte na razli\u010diite aspekte njegovog umetni\u010dkog delanja, poput filma, likovne umetnosti i proznog stvaralaštva, najviše je pa\u017enje, prirodno, posve\u0107eno neraskidivoj simbiozi njegove poezije i muzike, koja ga je i svrstala me\u0111u velikane svetske umetnosti, ne samo dvadesetog i dvadeset prvog veka. Bob Dilan, zaklju\u010duje Paunovi\u0107, Nobelovu nagradu nije dobio samo kao veliki pesnik i nešto manji prozni pisac, ve\u0107 i kao kompozitor i muzi\u010dar, glumac i slikar, istra\u017eiva\u010d folklora i \u010duvar kulturnog nasle\u0111a, propovednik i prorok, politi\u010dki aktivista i nepokorni buntovnik, duhovni predvodnik mnogih generacija i usamljenik veran isklju\u010divo sebi i svojim tvrdokornim na\u010delima – ukratko, kao kolosalna umetni\u010dka li\u010dnost koja je tokom više od pedeset godina delanja na javnoj sceni po mnogo \u010demu presudno obele\u017eila \u010ditavu epohu. I u\u010dinila – to svakako ne treba zaboraviti – da nam \u017eivot u njoj bude lakši i sadr\u017eajniji i uzvišeniji.<\/span><\/p>","preveo":"","priredio":"","search_text":null,"datum_objave":"2024-07-15","kategorija":{"id":2,"naziv":"Klepsidra","je_aktivan":1,"created_at":"2021-08-30T16:58:40.000000Z","updated_at":"2022-12-21T15:00:55.000000Z","deleted_at":null,"opis":"Vrstu bele\u017eenja koju Klepsidra zahvata mo\u017eemo nazvati knji\u017eevno\u0161\u0107u na prelazu,\r\n literaturom bez preciznijih \u017eanrovskih odrednica. Dok sudbina umetnika predstavlja\r\n osnovnu tematsku preokupaciju, istra\u017eivanje teksta i konteksta odre\u0111uje biblioteku\r\n Klepsidra kao hrabru i podjednako otvorenu za svet virtuelne stvarnosti kao i\r\n otkrivanje tajni na mapi neugasivih stvarala\u010dkih vrlina.","image_id":-1,"naziv2":"Eseji, biografije"},"autori":[{"id":451,"ime":"Zoran Paunovi\u0107","je_aktivan":1,"created_at":"2022-06-16T12:32:37.000000Z","updated_at":"2024-06-19T08:33:38.000000Z","deleted_at":null,"opis":"<p>Redovni profesor za u\u017eu nau\u010dnu oblast Engleska i ameri\u010dka knji\u017eevnost na Filozofskom fakultetu u Novom Sadu i Filološkom fakultetu u Beogradu. Autor pet knjiga i više od stotinu nau\u010dnih i stru\u010dnih radova, kao i tridesetak knji\u017eevnih prevoda sa engleskog (za koje je dobio nekoliko nagrada i priznanja, pored ostalih i nagrade „Miloš N. \u0110uri\u0107“ i „Laza Kosti\u0107“). Predavanja po pozivu dr\u017eao u SAD, Velikoj Britaniji, Hrvatskoj, Bosni i Hercegovini i Crnoj Gori. Potpredsednik srpskog PEN centra od 2010. godine. Dopisni \u010dlan SANU od novembra 2018. godine.<\/p>","pivot":{"proizvod_id":294542,"autor_id":451}}],"aktivne_akcije":[{"id":7,"naziv":"Koli\u010dinski popust za 3 i vi\u0161e prim.","opis":null,"datum_od":"2022-01-01 00:00:00","datum_do":"9999-01-01 00:00:00","je_aktivan":1,"popust_procenat":10,"za_kolicinu":3,"cena":2999,"akcija_tip_id":2,"created_at":"2021-08-30T16:58:42.000000Z","updated_at":"2025-01-20T08:28:03.000000Z","deleted_at":null,"sadrzaj":"<p>Popust se dodeljuje na koli\u010dinu. <\/p>","image_id":-1,"je_naslovna":0,"je_akcije_stranica":0,"je_tekst_na_naslovnoj":0,"je_specijalni_prikaz":0,"mesa_se":1,"deamon_obradio_pocetak":"2022-03-29 14:08:03","deamon_obradio_osvezavanje":"2025-01-20 09:28:03","deamon_obradio_kraj":null,"samo_za_ulogovane_korisnike":0,"pivot":{"proizvod_id":294542,"akcija_id":7}},{"id":16,"naziv":"20% Popusta za online kupovinu","opis":"","datum_od":"2022-01-01 00:00:00","datum_do":"9999-12-31 00:00:00","je_aktivan":1,"popust_procenat":20,"za_kolicinu":0,"cena":0,"akcija_tip_id":1,"created_at":"2022-09-01T14:30:57.000000Z","updated_at":"2025-01-20T08:28:03.000000Z","deleted_at":null,"sadrzaj":"","image_id":-1,"je_naslovna":0,"je_akcije_stranica":0,"je_tekst_na_naslovnoj":0,"je_specijalni_prikaz":0,"mesa_se":1,"deamon_obradio_pocetak":"2022-09-01 16:31:04","deamon_obradio_osvezavanje":"2025-01-20 09:28:03","deamon_obradio_kraj":null,"samo_za_ulogovane_korisnike":0,"pivot":{"proizvod_id":294542,"akcija_id":16}},{"id":17,"naziv":"30% Popusta za ulogovane korisnike","opis":"","datum_od":"2022-01-01 00:00:00","datum_do":"9999-12-31 00:00:00","je_aktivan":1,"popust_procenat":30,"za_kolicinu":0,"cena":0,"akcija_tip_id":1,"created_at":"2022-09-02T14:46:32.000000Z","updated_at":"2025-01-20T08:28:04.000000Z","deleted_at":null,"sadrzaj":"","image_id":-1,"je_naslovna":0,"je_akcije_stranica":0,"je_tekst_na_naslovnoj":0,"je_specijalni_prikaz":0,"mesa_se":1,"deamon_obradio_pocetak":"2022-09-02 16:47:03","deamon_obradio_osvezavanje":"2025-01-20 09:28:04","deamon_obradio_kraj":null,"samo_za_ulogovane_korisnike":1,"pivot":{"proizvod_id":294542,"akcija_id":17}},{"id":1,"naziv":"Knjiga nedelje","opis":"","datum_od":"2025-04-28 10:00:00","datum_do":"2025-05-06 03:00:00","je_aktivan":1,"popust_procenat":50,"za_kolicinu":4,"cena":1999,"akcija_tip_id":4,"created_at":"2021-08-30T16:58:42.000000Z","updated_at":"2025-04-30T15:13:02.000000Z","deleted_at":null,"sadrzaj":"<p>„Zašto je va\u017ean Bob Dilan“ – glasio je naslov prošlonedeljnog predavanja profesora Zorana Paunovi\u0107a u Ogranku SANU u Novom Sadu. Ko je propustio, mo\u017ee da nadoknadi gradivo \u010ditaju\u0107i „Bob Dilan: Poetika odmetništva“ – knjigu koja predstavlja kriti\u010dki pogled na \u017eivot i stvaralaštvo Boba Dilana.<\/p>","image_id":-1,"je_naslovna":1,"je_akcije_stranica":1,"je_tekst_na_naslovnoj":1,"je_specijalni_prikaz":1,"mesa_se":0,"deamon_obradio_pocetak":"2021-09-28 13:21:01","deamon_obradio_osvezavanje":"2025-04-30 17:13:02","deamon_obradio_kraj":null,"samo_za_ulogovane_korisnike":0,"pivot":{"proizvod_id":294542,"akcija_id":1}}],"media":[{"id":4322,"model_type":"App\\Models\\Proizvod","model_id":294542,"uuid":"a65a24f7-fdd7-4b79-86ab-edf1571650c3","collection_name":"glavna_slika","name":"jIs7xitm1xdYRaaFmISnhOA8NYcDRK-metaZGlsYW4gcHJlc3ZsYWthIG5hc2xvdm5hLmpwZw==-","file_name":"69cb662f9e473776afdfb0297b86ad2efb1b78d7.jpg","mime_type":"image\/jpeg","disk":"public","conversions_disk":"public","size":687448,"manipulations":[],"custom_properties":[],"generated_conversions":{"proizvod_slika":true,"proizvod_glavna_slika":true},"responsive_images":[],"order_column":4104,"created_at":"2024-06-19T09:40:44.000000Z","updated_at":"2024-06-19T09:40:47.000000Z","original_url":"https:\/\/clio.rs\/storage\/media\/4322\/69cb662f9e473776afdfb0297b86ad2efb1b78d7.jpg","preview_url":""},{"id":4323,"model_type":"App\\Models\\Proizvod","model_id":294542,"uuid":"cda89202-f0be-4060-b499-52821d9b80c9","collection_name":"pdf","name":"bob dilan odlomak","file_name":"bob-dilan-odlomak.pdf","mime_type":"application\/pdf","disk":"public","conversions_disk":"public","size":273689,"manipulations":[],"custom_properties":[],"generated_conversions":[],"responsive_images":[],"order_column":4105,"created_at":"2024-06-19T10:19:17.000000Z","updated_at":"2024-06-19T10:19:17.000000Z","original_url":"https:\/\/clio.rs\/storage\/media\/4323\/bob-dilan-odlomak.pdf","preview_url":""}]}
Moderna kremacija je bila radikalna novina u ophođenju prema mrtvom telu. Iako su se njeni promoteri pozivali na ranije tradicije spaljivanja mrtvih, sličnost sa prehrišćanskim i nehrišćanskim posmrtnim praksama bila je samo formalne prirode. Suštinski, u njoj je bio sadržan sasvim drugačiji poriv: želja za što bržim i neosetnijim, što čistijim, što lakšim i „lepšim“ uklanjanjem tela. Ateistička, a nekada čak i nihilistička shvatanja koja su pratila širenje ove ideje, a kasnije i prakse, nisu isprva dovodila u pitanje pijetet prema mrtvima koji karakteriše hrišćansku civilizaciju. Moderna ideja kremiranja mrtvih zapravo je bila bremeniti znak promena u drugim sferama života, a ponajviše znak početka vremena koje će nastojati da ostvari besmrtnost izvan okvira postojećih religijskih učenja.
U ovoj knjizi autorka nastoji da pojavu ideje i prakse moderne kremacije protumači kao totalnu društvenu činjenicu, kao onu koja predstavlja sažetak istorijske epohe u kojoj je nastala i najavu one u kojoj će se razvijati i realizovati. Priča započinje u Evropi 18. veka, a zatim se, prateći isprepletane niti istorijskih, kulturnih i društvenih promena, kreće prema današnjici. Različita društva u različitim vremenskim periodima različito tumače i koriste novi/stari običaj spaljivanja. Zbog toga se kao glavna nit priče javlja pokušaj da se odgovori na pitanje, kako je taj novi oblik suočavanja sa smrću, taj novi odnos prema telu pokojnika, novi način odlaganja leša, bio integrisan u postojeće kolektivne i individualne identitetske prakse. Da li i kako ideja a kasnije i praksa modernog kremiranja svedoče o načinu na koji je čovek definisao i danas definiše svoje mesto u vremenu i večnosti?
Ko su bile prve pristalice i promoteri kremacije u modernoj Evropi, kako su o njoj razmišljali pesnici, a kako lekari, ko je bio pionir kremacionističke ideje u Srbiji, zašto je prvi krematorijum u Jugoslaviji otvoren tek 1964. godine, iako je kremacionistički pokret ovde bio među najranije uobličenim u odnosu na druge balkanske i istočnoevropske zemlje, zašto visoki funkcioneri KPJ nisu birali kremaciju, iako je ona sugerisana kao najsigurniji izraz raskida sa sujeverjem i religijskim zabludama, zašto je Ivo Andrić želeo da bude kremiran i na koji način je na posmrtnu sudbinu Nikole Tesle uticala činjenica da su njegovi posmrtni ostaci spaljeni, a ne sahranjeni...? Knjiga koja se nalazi pred čitalačkom publikom pruža odgove na ova, kao i na mnoga druga intrigantna pitanja vezana za razvoj moderne kremacije.
Aleksandra Pavićević
Dr Aleksandra Pavićević (1969, Beograd) diplomirala je, magistrirala i doktorirala na Odeljenju za etnologiju i antropologiju Filošofskog fakulteta u Beogradu. Zaposlena je u Etnografskom institutu SANU. Članica je redakcije izdanja Instituta. Uredila je nekoliko tematskih zbornika. Od 2008. do 2010. bila je predsednica Etnološko-antropološkog društva Srbije. Objavila je četiri autorske monografije (jedna monografija nagrađena je poveljom Mile Nedeljković) i veći broj naučnih radova u domaćim i inostranim časopisima i tematskim zbornicima. Povremeno objavljuje angažovane tekstove u Kulturnom dodatku i u rubrici Pogledi dnevnog lista Politika.
Članica je Međunarodne asocijacije za antropologiju jugoistične Evrope (INASEA - International Association for Southeast European Anthropology), sa sedištem u Gracu. U ciklusu projekata 2011-2014/16, koje finansira Ministarstvo za nauku i tehnološki razvoj Republike Srbije rukovodi projektom: „Strategije identiteta: Savremena kultura i religioznost“, čiji je nosilac Etnografski institut SANU. Učestvovala je na većem broju naučnih konferencija u zemlji i u inostranstvu Održala veći broj predavanja, predavanja po pozivu i seminara (Švedska, Rumunija, Petnica, Beograd).
Član je ženske pevačke grupe MOBA, koja se od 1993. godine bavi proučavanjem, izvođenjem i očuvanjem srpskog tradicionalnog muzičkog nasleđa Sfere interesovanja: tanatologija, religija, identitet, etnicitet, ritualni i svakodnevni život, porodica, brak, polni moral, pravo, politika.
O knjizi
O autoru
Podaci
Komentari
Povodom knjige
Moderna kremacija je bila radikalna novina u ophođenju prema mrtvom telu. Iako su se njeni promoteri pozivali na ranije tradicije spaljivanja mrtvih, sličnost sa prehrišćanskim i nehrišćanskim posmrtnim praksama bila je samo formalne prirode. Suštinski, u njoj je bio sadržan sasvim drugačiji poriv: želja za što bržim i neosetnijim, što čistijim, što lakšim i „lepšim“ uklanjanjem tela. Ateistička, a nekada čak i nihilistička shvatanja koja su pratila širenje ove ideje, a kasnije i prakse, nisu isprva dovodila u pitanje pijetet prema mrtvima koji karakteriše hrišćansku civilizaciju. Moderna ideja kremiranja mrtvih zapravo je bila bremeniti znak promena u drugim sferama života, a ponajviše znak početka vremena koje će nastojati da ostvari besmrtnost izvan okvira postojećih religijskih učenja.
U ovoj knjizi autorka nastoji da pojavu ideje i prakse moderne kremacije protumači kao totalnu društvenu činjenicu, kao onu koja predstavlja sažetak istorijske epohe u kojoj je nastala i najavu one u kojoj će se razvijati i realizovati. Priča započinje u Evropi 18. veka, a zatim se, prateći isprepletane niti istorijskih, kulturnih i društvenih promena, kreće prema današnjici. Različita društva u različitim vremenskim periodima različito tumače i koriste novi/stari običaj spaljivanja. Zbog toga se kao glavna nit priče javlja pokušaj da se odgovori na pitanje, kako je taj novi oblik suočavanja sa smrću, taj novi odnos prema telu pokojnika, novi način odlaganja leša, bio integrisan u postojeće kolektivne i individualne identitetske prakse. Da li i kako ideja a kasnije i praksa modernog kremiranja svedoče o načinu na koji je čovek definisao i danas definiše svoje mesto u vremenu i večnosti?
Ko su bile prve pristalice i promoteri kremacije u modernoj Evropi, kako su o njoj razmišljali pesnici, a kako lekari, ko je bio pionir kremacionističke ideje u Srbiji, zašto je prvi krematorijum u Jugoslaviji otvoren tek 1964. godine, iako je kremacionistički pokret ovde bio među najranije uobličenim u odnosu na druge balkanske i istočnoevropske zemlje, zašto visoki funkcioneri KPJ nisu birali kremaciju, iako je ona sugerisana kao najsigurniji izraz raskida sa sujeverjem i religijskim zabludama, zašto je Ivo Andrić želeo da bude kremiran i na koji način je na posmrtnu sudbinu Nikole Tesle uticala činjenica da su njegovi posmrtni ostaci spaljeni, a ne sahranjeni...? Knjiga koja se nalazi pred čitalačkom publikom pruža odgove na ova, kao i na mnoga druga intrigantna pitanja vezana za razvoj moderne kremacije.
Aleksandra Pavićević
Dr Aleksandra Pavićević (1969, Beograd) diplomirala je, magistrirala i doktorirala na Odeljenju za etnologiju i antropologiju Filošofskog fakulteta u Beogradu. Zaposlena je u Etnografskom institutu SANU. Članica je redakcije izdanja Instituta. Uredila je nekoliko tematskih zbornika. Od 2008. do 2010. bila je predsednica Etnološko-antropološkog društva Srbije. Objavila je četiri autorske monografije (jedna monografija nagrađena je poveljom Mile Nedeljković) i veći broj naučnih radova u domaćim i inostranim časopisima i tematskim zbornicima. Povremeno objavljuje angažovane tekstove u Kulturnom dodatku i u rubrici Pogledi dnevnog lista Politika.
Članica je Međunarodne asocijacije za antropologiju jugoistične Evrope (INASEA - International Association for Southeast European Anthropology), sa sedištem u Gracu. U ciklusu projekata 2011-2014/16, koje finansira Ministarstvo za nauku i tehnološki razvoj Republike Srbije rukovodi projektom: „Strategije identiteta: Savremena kultura i religioznost“, čiji je nosilac Etnografski institut SANU. Učestvovala je na većem broju naučnih konferencija u zemlji i u inostranstvu Održala veći broj predavanja, predavanja po pozivu i seminara (Švedska, Rumunija, Petnica, Beograd).
Član je ženske pevačke grupe MOBA, koja se od 1993. godine bavi proučavanjem, izvođenjem i očuvanjem srpskog tradicionalnog muzičkog nasleđa Sfere interesovanja: tanatologija, religija, identitet, etnicitet, ritualni i svakodnevni život, porodica, brak, polni moral, pravo, politika.
Godina izdanja : 2016.
Broj strana : 274
Pismo : ćirilica
Povez : Broširani povez
Format : 20x13
Težina : 310 g
ISBN : 978-86-7587-084-5
KOMENTARI (0)
Ostavi komentar
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.